Enkele post bekijken
Oud 26th February 2017, 13:38
Ellen.B*smans Ellen.B*smans is offline
Registered User

Lagere scholen worden almaar gezonder, middelbare scholen net ongezonder

Net zoals Graylan, heb ook ik een groot verschil gemerkt tussen het gezondheidsbeleid op de lagere school, en dat op de middelbare school. Waar er in de lagere school een verbod is op frisdranken en koeken met chocolade, worden er in de middelbare scholen wafels en andere zoetigheden aangeboden. Ik vind dat men in het secundair onderwijs inderdaad meer zijn best mag doen om de leerlingen aan te sporen gezond te eten. Langs de andere kant denk ik dan wel weer dat dit weinig effect zal hebben, aangezien de leerlingen na de schooluren gewoon naar de winkel rijden en zelf versnaperingen gaan halen voor op de fiets. Ik zie dit niet alleen elke dag gebeuren als ik schoolgaande jongeren op hun terugweg naar huis tegenkom, maar ik spreek zelf ook uit ervaring.
Zoals het artikel ook voorstelt, denk ik dat het gratis aanbieden van fruit de stap voor jongeren kan verlagen. Zelf begin ik ook soms te twijfelen om fruit te kopen op de campus, omdat ik weet dat ik bijna 60 cent betaal voor een peer of een appel. Wij studenten zijn echter wel ouder en laten het prijsverschil met het snoep in de automaat niet de doorslag geven voor welke snack we gaan, maar jongeren in de middelbare school zullen volgens mij dan eerder kiezen voor een dubbele wafel, die overigens slechts 20 cent duurder is.
Ik ben van mening dat middelbare scholen meer moeten afstappen van deze 'snoepcultuur', en meer middelen moeten aanbieden aan leerlingen om gezond te leven en te laten zien dat dit ook lekker kan zijn. De jongeren kunnen dan natuurlijk nog wel steeds naar de snoepwinkel na de schooluren, maar zo werkt men er binnen de schoolmuren toch al aan. Baat het niet, dan schaadt het niet.
Met citaat antwoorden