Enkele post bekijken
  #1  
Oud 29th December 2016, 14:16
mitchell.b*ons mitchell.b*ons is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Laakdal
Posts: 72
Er staan amper mannen voor de Vlaamse klassen

Er staan in het Vlaamse onderwijs amper mannen voor de klas. In het basisonderwijs is meer dan 8 op de 10 van de leerkrachten vrouwelijk. In het secundair onderwijs is dat ongeveer 2 op de 3. Dat blijkt uit cijfers die parlementslid Elisabeth Meuleman (Groen) opvroeg bij minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V). Al hoeft die genderongelijkheid volgens experten geen probleem te zijn.

Slechts 17 procent van het onderwijzend personeel in de Vlaamse basisscholen (gewoon en buitengewoon onderwijs samen, red.) is een man. Dat betekent dat er in het basisonderwijs voor elke meester zes juffen zijn.

In het kleuteronderwijs is zelfs maar 3 procent van het leerkrachten mannelijk. Het secundair onderwijs kleurt het mannelijkste met 37 procent aan mannelijke leerkrachten.

Een jammerlijke zaak, vindt Groen-parlementslid Meuleman. "Dit lijkt de perceptie in de hand te werken dat mannen niet thuis horen in het basisonderwijs", zegt ze. "Een beter evenwicht tussen mannen en vrouwen zorgt bovendien voor een bredere kijk op de werking van de samenleving."

Geen probleem voor leerlingen
Een overvloed aan vrouwelijke leerkrachten hoeft echter voor de leerlingen zelf niet meteen een probleem te vormen, zegt onderwijssociologe Mieke Van Houtte van de Universiteit van*Gent. "Er bestaat geen enkel onderzoek dat aantoont dat jongens slechter presteren omdat ze les krijgen van vrouwen in plaats van mannen", zegt Van Houtte in De Morgen.

Volgens de sociologe versterkt sterke vrouwelijke vertegenwoordiging wel het stereotiep denken in onze maatschappij. "Het kan het beeld in stand houden dat vrouwen vooral zorgtaken op zich nemen. Wat ons daarom wel zorgen moet baren, is dat beroepen zo worden afgebakend op basis van geslacht." Als jongens geen mannen voor de klas zien, zullen ze ook zelf minder geneigd zijn die keuze te maken, benadrukt ze.

Blijft het aantal mannen dalen?
Toch is het aantal mannelijke leerkrachten er de afgelopen jaren niet dramatisch op achteruit gegaan. In het lager onderwijs zien we op 4 jaar tijd een verschuiving van slechts 1 procent in de verhouding man-vrouw. In het kleuteronderwijs steeg het aantal mannen de afgelopen 4 jaar zelfs met 3 procent.

De absolute cijfers zijn echter iets meer verontrustend. Sinds 2012 zijn er in het basisonderwijs slechts zo'n 150 mannelijke leraren bijgekomen in vergelijking met zo'n 2.500 vrouwen. Voor het secundair onderwijs gaat het zelfs om 800 mannen minder dan in 2012, terwijl het vrouwelijke lerarenkorps met bijna 1.000 in aantal is gegroeid.

Meuleman vraagt daarom aan minister Crevits om de aantrekkelijkheid van het beroep te verhogen en scholen te laten werken met een indicatief streefcijfer wat betreft het aantal mannen en vrouwen binnen het lerarenkorps. Bovendien spoort ze de minister aan om via campagnes en rolmodellen meer mannen warm te maken om leerkracht te worden.

Bron: Van Rompuy, H. Er staan amper mannen voor de Vlaamse klassen . (sd). Opgehaald van De Redactie: http://http://deredactie.be/cm/vrtn...nland/1.2856137

Mening:
In mijn vroegere secundaire schoolloopbaan kreeg ik voornamelijk les van vrouwelijke leerkrachten. Niettemin nam ik een voorbeeld aan de mannelijke leraren die mij inspireerden om zelf ook in het onderwijs te stappen. Ik vind namelijk dat het evenwicht tussen mannen en vrouwen in het onderwijs wat hersteld moet worden. Een jongen en/of meisje kan bijvoorbeeld liever ook eens les krijgen van een man (of net niet), dat is volgens mij persoonsgebonden. Zo kijken jongens misschien op naar een mannelijke leraar en beschouwen ze hem als een rolmodel. Bijgevolg zullen ze zich ervan bewust worden dat ook mannen absoluut thuis horen in het onderwijs en misschien later ook wel meester willen worden. Jongeren zullen bovendien hoogstwaarschijnlijk een bredere kijk op leren krijgen, gestimuleerd door zowel een vrouw als een man.
Met citaat antwoorden