Minderjarigen slikken fors meer middelen tegen angsten en depressie
Kinderen en tieners krijgen steeds vaker middelen tegen angsten en psychoses en antidepressiva voorgeschreven. Dat blijkt uit cijfers van de ziekteverzekering. Psychische problemen krijgen enerzijds meer aandacht, anderzijds kunnen sommige ouders geen psycholoog betalen voor hun kinderen.
Bij kinderen en tieners tussen 12 en 17 jaar oud is het gebruik van antipsychotica de afgelopen tien jaar met bijna 95 procent gestegen, tot 992.328 gemiddelde dagelijkse onderhoudsdosissen. Wat betreft antidepressiva gaat het om een stijging met ruim 30 procent, tot 988.476 dosissen.
Ook bij de 6- tot 11-jarigen zit het gebruik van zowel antipsychotica als antidepressiva in de lift. Bij de jongste kinderen tekenen we een groter gebruik van antipsychotica op, en een vermindering van de antidepressiva. Bij alle minderjarigen is het gebruik van middelen tegen aandachtsstoornissen zoals ADHD gestegen van 2,28 tot 4,28 miljoen.
De stijging is onder meer te wijten aan het feit dat psychische problemen meer aandacht krijgen. "De verwachtingen naar kinderen toe zijn zeker ook niet afgenomen", vult kinderpsychiater Eric Schoentjes (UZ Gent) aan. "De tijd en het begrip die men heeft voor de ontwikkeling van kinderen en hun afwijkingen nemen misschien wat af. Men moedigt de ouders aan om sneller te kijken naar een oplossing, in plaats van zich neer te leggen bij het feit dat een kind anders is."
"Pas in derde instantie naar medicatie grijpen"
Volgens kinderpsychiaters is er ook een financiële kwestie: ouders die geen psycholoog kunnen betalen, geven hun kinderen geneesmiddelen die terugbetaald worden. "Dit kan een bijkomend argument zijn om zich te beraden hoe we die kosten opnemen", zegt Schoentjes.
"De eerste behandeling is sowieso ondersteuning aan de omgeving om de kinderen zo goed mogelijk op te voeden. Als dat onvoldoende blijkt, kan aan psychotherapie gedaan worden. Pas in derde instantie kan ook medicatie gebruikt worden, maar voor jonge kinderen kan dat maar in een heel beperkt aantal gevallen."
Bron
27/12/2016, De Redactie,
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2854783
Eigen mening
Deze hoge cijfers verbazen me wel. Het is inderdaad zo dat psychische problemen meer aandacht krijgen tegenwoordig en dat het taboe daarrond afneemt, maar dat de cijfers zo hoog lagen, daar had ik geen idee van. Enerzijds vind ik het goed dat men probeert om deze zaken ook als een ziekte te beschouwen en dit zo ook aan de mensen probeert over te brengen. Anderzijds merk je nu ook wel het negatieve effect ervan. Dat ouders een psycholoog niet kunnen betalen en hun kinderen dan maar medicatie geven, daar schrik ik van. Ik ben absoluut tegen medicatie, naar mijn mening neem je beter minder of niets in dan voor elk kwaaltje een pilletje of een siroopje. Noem me ouderwets, maar zo voel ik me erbij. Bovendien denk ik niet dat medicatie een oplossing is bij psychische problemen bij jongeren. Het kan een hulpmiddel zijn, maar een pilletje kan niet met jou babbelen, een pilletje kan niet achterhalen of er een dieperliggende oorzaak is, een pilletje kan jouw niet begeleiden en met jouw een stappenplan voor de behandeling opzetten, enzovoort. Ik denk dat het we het probleem vooral moeten zoeken bij de hoge kosten voor psychologen. Ik hoop dat de Vlaamse overheid luistert naar deze cijfers, programma's zoals "Over de Streep" of initiatieven als "De Rode Neuzendag" en dat er iets wordt gedaan aan die hoge kosten om jongeren met psychische problemen echt te helpen....