27th December 2016, 01:17
|
Registered User
|
|
|
|
Reactie op: Alcohol is nooit een probleem. Tot er problemen van komen.
Tegenwoordig horen we vaker verhalen van jongeren die zich zat zuipen. Ik noem dit geen drinken meer. Dit geldt niet alleen voor studenten, maar ook voor jongeren die nog op de schoolbanken van het middelbaar zitten. Het is al even geleden dat ik het heb gelezen, maar er zijn veel verhalen geweest over comazuipers die de leeftijd droegen van 13-14 jaar. Dat vind ik onverantwoord alcohol nuttigen. Volgens de wet zouden zij dat nog niet eens mogen drinken, toch komen zij aan alcohol, maar die oorzaken liggen daar weer ergens anders.
Ik vind het jammer voor de persoon die zijn eigen gevolgen heeft gekweekt. Ik zou niet zo gelukkig zijn met krassen in mijn gezicht en een kapot gebit of dergelijke. Ik denk dat het vrij logisch is dat je als verpleegkundige de ouders wilt bellen. Misschien zijn de ouders ongerust? Ze weten niet wat er is gebeurd en raken dan in paniek. Nee, dat zijn niet de overbezorgde ouders, die gaan meestal nog een aantal stappen verder. Ik denk dat dit een normale reactie is. Ik geloof dan ook best dat er veel verhalen de revue passeren en dat die niet altijd even aangenaam zijn om naar te luisteren. Het zijn wel de verpleegkundigen die met de dronkaards geconfronteerd worden. Deze mensen mogen blij zijn dat er nog verpleegkundigen zijn die hen willen helpen en niet hulpeloos hun weg laten zoeken. Het is dan ook jammer dat die hulp soms niet aanvaard wordt of dat ze gehinderd worden bij het helpen van een dronken persoon. Wees eens blij dat zij je willen helpen, denk ik dan.
Het gebruik van alcohol komt voor op elke leeftijd. Het verslaafd zijn aan alcohol kan ook voorkomen op elke leeftijd. Ik vind het belangrijk dat jongeren dit ook weten, dat zij zich hiervan bewust zijn welke gevolgen het kan hebben. De verantwoordelijkheid ligt bij het nuttigen van alcohol bij zichzelf.
Daarnaast vind ik het echt niet kunnen om met zulke situaties te lachen. Het zijn je vrienden, misschien wel een familielid. Waarom alleen toekijken, lachen, filmen, foto's trekken in plaats van te helpen? Het kan altijd fout gaan. Ik heb ook al gehoord dat de vrienden niet komen opdagen om de persoon naar huis te voeren vanuit het ziekenhuis. De ambulance bellen, is al goed, maar je kan zoveel meer doen voor die persoon die op dat moment hulp nodig heeft, ook als die het zelf gezocht heeft.
Bij ons in de familie zijn er ook een paar die bij de AA zijn. Daar is altijd open over gepraat geweest, zeker als wij allemaal begonnen te puberen, uit te gaan of op kot gingen. De gevaren zijn benoemd geweest en we weten dat ook wij verslaafd kunnen geraken aan alcohol. Als je zoiets weet, wees er dan zeker voorzichtig mee en wees verantwoordelijk voor je drinkgedrag en eigen gevolgen.
|