Enkele post bekijken
  #1  
Oud 24th December 2016, 00:20
Sien.D*Smet Sien.D*Smet is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Sint-Job-in 't-Goor
Posts: 83
Initiatie vreemde talen kan straks vanaf eerste leerjaar

Dat Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) talenkennis belangrijk vindt, is duidelijk. Ze schakelt een versnelling hoger in het taalaanbod in het lager onderwijs. Vanaf volgend schooljaar kunnen scholen taalinitiaties aanbieden vanaf het eerste leerjaar, en krijgen ze de mogelijkheid om vanaf het derde leerjaar Frans, Engels of Duits te geven aan leerlingen die al een goede basis Nederlands hebben.

Over het secundair onderwijs bereikte Crevits (nog) geen akkoord met haar Vlaamse coalitiepartners. De vermindering van het aantal studierichtingen bleek té gevoelig om al te landen. Maar ze haalde wel enkele maatregelen binnen voor het kleuter- en basisonderwijs. Extra aandacht voor taal is de rode draad.

‘Uit onze jongste telling blijkt dat op 1 september 2016 in Vlaanderen 2.900 nieuwe, anderstalige kleutertjes begonnen zijn’, aldus Crevits. Dat aantal zal in de loop van het schooljaar nog stijgen, en daarom maakt de CD&V-minister 2,7 miljoen euro vrij voor de initiatie en de versterking van het Nederlands van anderstalige kleuters. Het geld wordt vertaald in een premie voor de scholen per bijkomende anderstalige kleuter, goed voor 950 euro.

Frans, Engels of Duits

Daarnaast verhoogt ze ook het aanbod in het basisonderwijs. Vanaf het schooljaar 2017-2018 krijgen scholen de mogelijkheid om in het basisonderwijs het onderwijs in vreemde talen te versterken. Dat kan door het stimuleren van taalinitiatie vanaf het eerste jaar lager onderwijs en de mogelijkheid voor scholen om aan leerlingen die al een goede basis Nederlands hebben vanaf het derde jaar lager onderwijs Frans, Engels of Duits aan te bieden.

Kleuterparticipatie

Nog een opvallende maatregel is dat er nog méér wordt ingezet op kleuterparticipatie: het aantal halve dagen dat 5-jarigen in de klas moet zijn, verhoogt van 220 naar 250. ‘Hoe vroeger kinderen naar school gaan, lessen Nederlands krijgen en begeleid worden, hoe kleiner de kans op schoolse achterstand later’, aldus Crevits. ‘Het laatste kleuterklasje is cruciaal om een kind voldoende rijp te maken voor het eerste leerjaar.’

Elke dag kleuteronderwijs telt, dat is het motto van het actieplan kleuterparticipatie dat begin deze maand werd voorgesteld.

De 250 halve dagen aanwezigheid zijn nodig om rechtstreeks toegang te hebben tot het gewoon lager onderwijs.

Bron:
23-12-2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161223_02642762

Eigen mening:
Ik vind het een zeer leuk initiatief om kinderen op jongere leeftijd al in contact te laten brengen met andere, voor hen vreemde, talen. Op jongere leeftijd neem je ook meer aan en heb je het sneller onder de knie. Ik vond het leuk om andere talen te leren in school, het was eens iets anders dan de gewone vakken. Het is fijn dat ze de mogelijkheid biedt tussen drie verschillende talen. Het is ook goed dat de scholen dit zelf kunnen aanbieden als zij dat wil. De school kent haar leerlingen en kan op basis daarvan de taalinitiatie bieden. Dat ze daarnaast ook nog mogen kiezen, maakt het aanbod nog interessanter. Ook voor leerlingen die afkomstig zijn uit andere landen is het een ervaring. Misschien is het wel hun thuistaal of kunnen ze er zich beter in uitdrukken dan in het Nederlands. Alles hangt uiteraard ook af van je interesse in een andere taal en of je er snel mee weg bent.
Met citaat antwoorden