De raad van bestuur van de NMBS heeft groen licht gegeven voor een uitbreiding van het aanbod vanaf december 2017. Het aanbod zal toenemen met 5,1 procent in verglijking met het huidige vervoersplan. Dat heeft de spoorwegmaatschappij vandaag bekendgemaakt.
Er wordt vooral ingezet op de uitbreiding van de voorstadsnetten rond Brussel, Antwerpen, Gent, Luik en Charleroi. Ook tijdens het weekend zullen meer treinen rijden. Waar mogelijk wil de NMBS ook de reistijd verlagen.
Het aantal treinkilometers stijgt met 5,1 procent of 3,9 miljoen treinkilometers. Meer dan 15 procent van de haltes (86 haltes) krijgen tijdens weekdagen nieuwe verbindingen en 114 haltes worden tijdens de piekuren en/of 's morgens vroeg of 's avonds laat beter bediend. Tijdens het weekend worden meer dan 120 haltes beter bediend.
De NMBS wil ook de reistijd voor de honderd belangrijkste lijnen met gemiddeld drie procent verminderen. Ook op de andere verbindingen worden reistijdverlagingen gepland.
Rond Brussel wordt het aantal treinen per dag uitgebreid, idem voor Antwerpen. Zo zal de L-trein tussen Roosendaal-Antwerpen-Puurs tijdens weekdagen om het half uur rijden in plaats van om het uur nu. In Gent komen er 's ochtend bijvoorbeeld twee extra piekuurtreinen van en naar Eeklo.
West-Vlaanderen en Limburg worden beter bediend. De IC03-trein tussen Genk en Knokke-Blankenberge wordt niet langer gesplitst in Brugge, maar zal doorrijden naar Blankenberge, met minder tijdsverlies tot gevolg. Hasselt krijgt op zaterdag een beter aanbod naar Antwerpen, Brussels Airport-Zaventem en Leuven. Hasselt kan zondagavond rekenen op een extra P-studententrein naar Gent. Hetzelfde geldt voor een studententrein vanuit de Kempen naar Leuven. Voor de klanten uit de Kempen wordt 's avonds een extra piekuurtrein ingelegd van Brussel-Zuid naar Mol.
De splitsing van de IC Knokke-Blankenberge is ook goed nieuws voor West-Vlaanderen. Knokke krijgt een rechtstreekse verbinding naar Brussels Airport-Zaventem. Daardoor krijgt Brugge in een klap ook tijdens het weekend een rechtstreekse verbinding naar de nationale luchthaven. De reistijd tussen Kortrijk, Brugge en Oostende wordt verbeterd. West-Vlaanderen en Oost-Vlaanderen krijgen op zondag ook een extra studententrein naar Leuven.
Bron: Belga,
NMBS-aanbod stijgt met 5,1 procent vanaf december 2017. (sd). Opgehaald van De Morgen:
http://http://www.demorgen.be/econo...-2017-bc0d4122/
Mening: Het stemt me tevreden dat het spoorwegennet van de NMBS zich vanaf december 2017 zal uitbreiden. Zo zal meer dan 15 % van de stations nieuwe verbindingen kunnen aanbieden waardoor reizigers meer reismogelijkheden krijgen.
Als je de trein neemt kan je je naar mijn mening relatief snel van stad x naar stad y verplaatsen. Niettemin ben je soms verplicht om over te stappen wat de reistijd enkele minuten vertraagt. Daarnaast, heb je vaak slechts enkele minuten tijd om de trein op het juiste spoor te nemen. Dit is niet altijd evident voor een reiziger, omdat hij/zij snel zijn weg moet vinden in een station (met vele spoorlijnen) waar hij/zij misschien nog nooit is geweest. Daarom vind ik het goed dat de NMBS ernaar streeft om de reistijd voor de honderd belangrijkste lijnen met gemiddeld drie procent te verminderen door o.a. meer rechtstreekse verbindingen te voorzien.
Daarnaast stemt het me tevreden dat er tijdens het weekend tegemoet wordt gekomen aan de noden van de reizigers. Tijdens het weekend kunnen de meeste mensen immers genieten van hun vrije tijd en verkiezen misschien om in een stad te gaan winkelen. De NMBS speelt hierop in door op zaterdag meer treinen naar de grote winkelsteden in te leggen. Zondag zullen er meer studententreinen worden ingelegd waarmee de noden van studenten worden vervuld. Vele studenten gaan zondagavond immers naar hun kot om zich 'klaar te maken' voor een nieuwe academieweek. Deze verplaatsing kan soms de nodige 'stress' bij studenten teweegbrengen (files, overvolle bussen en/of treinen, ...). Daarom vind ik het goed dat de NMBS extra studententreinen zal inleggen op zondagavond.