22nd December 2016, 12:49
|
Registered User
|
|
|
|
Citaat:
Orgineel gepost door Elien.S*mers
Mensen moeten de kans krijgen om langdurig de taal aangereikt te krijgen om deze voldoende onder de knie te krijgen. Taal is een basiselement om je te kunnen integreren. Als ik geen Frans zou kunnen spreken, zal ik in Frankrijk ook niet ver geraken.
|
Dit is waar het om draait. Het eerste verwijt dat een immigrant naar zijn hoofd geslingerd krijgt, is dat hij de taal eens zou moeten leren of op zijn minst moeite zou moeten doen als hij hier komt wonen.
Onderwijs is de basis van onze beschaafde cultuur. Helaas worden NT2-leerlingen in het secundair vaak 'laag' geklasseerd omdat ze niet sterk genoeg zijn in de taal waarin ze les krijgen! Ik kan niet begrijpen dat we de ruimte die momenteel bestaat om dit soort leerlingen bij te scholen (welteverstaan dat ze maar één jaar recht hebben op OKAN en dat de lessen NT2 in basiseducatie niet zonder prijskaartje komen) maar net gaan behouden. Gelijkheid van kansen begint net met iedereen een gelijke beginsituatie aan te meten. Zij die zich inzetten om de taal te beheersen, zouden dan ook het recht moeten krijgen om hun basis te verbreden. Iemand die intellectueel een sterke ASO-richting aankunnen, maar vriendelijk worden doorverwezen naar BSO omdat ze 'niet kunnen volgen' louter om hun talige achterstand is in mijn ogen een onrecht: een diefstal van kansen.
|