Enkele post bekijken
  #1  
Oud 21st December 2016, 23:05
maurane.v*ndoninck maurane.v*ndoninck is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Westerlo
Posts: 84
Treinabonnement wordt duurder voor werknemer

Treinabonnement wordt duurder voor werknemer
De werknemers zullen opdraaien voor de prijsverhoging van de NMBS-abonnementen voor woon-werkverkeer vanaf 1 februari 2017. De persoonlijke bijdrage van de werknemers in het gemeenschappelijk openbaar vervoer zal vanaf dan gemiddeld 32,6 procent bedragen, waar dat op 1 februari 2009 nog gemiddeld 25 procent was. Dat staat te lezen in een advies van de Centrale Raad voor het Bedrijfsleven (CRB) en de Nationale Arbeidsraad (NAR) over de verhoging van de tarieven bij de NMBS.

Bij de christelijke vakbond ACV is te horen dat de werkgeversbijdrage vastligt en dat dit materie is voor het IPA (interprofessioneel akkoord). “Er zijn een aantal IPA-rondes gemist, waardoor er geen verbeteringen aangebracht konden worden aan de werkgeverstussenkomst. Dit is hoe dan ook opgenomen in de eisenbundel van ACV”, aldus ACV-woordvoerder David Vanbellinghen.

De NMBS kondigde eerder al aan dat de prijzen voor treinabonnementen vanaf 1 februari met 3,38 procent stijgen. De CRB en de NAR benadrukken dat de tariefstijging twee jaar op rij groter is dan de stijging van de gezondheidsindex en dat dit kan omdat de NMBS erin slaagde de stiptheidsdoelstelling te halen die in het beheerscontract vastgelegd werd.

Maar de CRB en NAR plaatsen evenwel enkele kanttekeningen bij de stiptheidsprestatie. Zo kon volgens hen de stiptheidsdoelstelling makkelijker bereikt worden omdat op verschillende spoorlijnen de reistijden werden verlengd met een daling van de commerciële snelheid tot gevolg. Bovendien noemen ze de te behalen stiptheidsdoelstelling (85,63 procent) “verre van ambitieus” en betreuren ze dat de berekeningswijze ervan niet in het beheerscontract beschreven staat.

Bron:
De Standaard, 21/12/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161221_02638884

Mening:
Ik vind het een goede zaak dat werkgevers een gedeelte bijdragen bij het betalen van de treinabonnementen van hun werknemers. Langs de andere kant begrijp ik ook dat de werkgevers niet enorm veel kunnen steunen, dit is niet voor iedereen mogelijk. Daarom vind ik het jammer dat de prijs van de treinabonnementen gaat stijgen. Hierdoor moeten de werknemers meer betalen dan voordien. Dit is toch niet de manier om openbaar vervoer te promoten? Ik begrijp dat er zeker en vast bepaalde redenen zijn waarom de prijs voor een abonnement moet stijgen. Dit neemt niet weg dat deze stijging het nemen van het openbaar vervoer zeker niet aantrekkelijker maakt.
Met citaat antwoorden