Enkele post bekijken
Oud 21st December 2016, 11:15
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User

Ik ben het eens met Maxime dat de resultaten verontrustend zijn, maar dat de instapproef een goed idee is. Met een instapproef worden de studenten getest op hun kennis en hun vaardigheden. Dit is interessant omdat je dan een idee hebt over het niveau van de studenten. Het is ook een zeer handig instrument om te zien wie en waar er nog moet bijgestuurd worden. Studenten kunnen dan geruster verder studeren en weten meteen waar hun zwakkere plekken liggen. Ze kunnen dan gericht hier aan werken.

Ik ben niet echt voor of tegen een toelatingsproef. Het nadeel hiervan kan zijn dat gemotiveerde studenten, die nog veel kunnen bijleren doorheen de jaren, niet kunnen beginnen aan de opleiding. Hierdoor kunnen goede leerkrachten verloren gaan. Langs de andere kant zie ik er ook wel voordelen in. Leerkrachten hebben toch een bepaald niveau nodig. Studenten die niet kunnen slagen voor de toelatingsproef laten op die manier niet een jaar verloren gaan, maar kunnen meteen voor een richting kiezen dat hen wel past. Een toelatingsproef zou inderdaad ook het imago van de lerarenopleiding verbeteren. Nu wordt de opleiding nog te vaak gezien als eenvoudig, waardoor het sommige studenten misschien niet meteen aanspreekt.
Met citaat antwoorden