"Piloot die crashte in Colombia had niet voldoende vlieguren op de teller"
De piloot van het vliegtuig dat op 28 november neerstortte in Colombia, had niet voldoende vlieguren gepresteerd, en had dus eigenlijk geen vliegvergunning mogen krijgen. Dat heeft de advocaat van de familie van de copiloot gemeld aan het Boliviaanse persagentschap ABI. Bij de crash kwamen 71 mensen onder leven, onder wie de twee piloten en 19 leden van de Braziliaanse voetbalploeg AF Chapecoense. Slechts zes mensen overleefden het ongeval.
De piloot, een voormalige militair, was eveneens mede-eigenaar van het charterbedrijf Lamia. Volgens minister van Defensie Reymi Ferreira zou de piloot om geld te besparen geen tussenlanding hebben willen maken, waardoor het toestel zonder brandstof kwam te zitten en neerstortte. Er zijn bovendien vermoedens van belangenvermenging tussen Lamia en de Boliviaanse luchtvaartautoriteiten. De regering heeft de licentie van Lamia ondertussen ingetrokken.
"Uit onderzoek blijkt dat luitenant (Miguel) Quiroga niet voldoende vlieguren had afgelegd, en we hopen dat het parket de informatie zal onderzoeken", aldus advocaat Omar Durán. "Het lijkt erop dat in 2013 valse informatie werd doorgegeven, en het is belangrijk dat geverifieerd wordt dat hij niet het aantal vlieguren op de teller had en geen piloot mocht zijn."
De advocaat klaagt ook aan dat copiloot Fernando Goytia veel meer ervaring had als piloot dan Quiroga, maar dat het bedrijf hem slechts als copiloot liet opdraven. Bovendien werd Goytia pas op het allerlaatste moment opgeroepen om piloot Marco Rocha, eveneens een mede-eigenaar van het bedrijf, te vervangen.
Eerder deze maand werden al drie mensen opgepakt vanwege vermoedelijke criminele nalatigheid: de directeur-generaal van Lamia Gustavo Vargas en twee werknemers van het bedrijf.
Datum: 19/12/2016
Bron: http://www.demorgen.be/buitenland/-...eller-b7b5a56e/
Mening: Ook al heb je niet genoeg vlieguren gepresteerd, dan zou je nog steeds moeten weten dat je een tussenlanding moet doen omdat je anders niet genoeg brandstof hebt. Dit zou je volgens mij al moeten weten na enige ervaring als piloot. De co-piloot had blijkbaar meer ervaring (vermeldt men in het artikel), dus die persoon had ook moeten aandringen en duidelijk moeten maken dat het niet zou lukken om in één keer door te vliegen. Je eigen leven op het spel zetten is denk ik al een groot genoeg risico, daar komen dan nog de levens bij van de anderen die op het vliegtuig zitten, dus waarom zelfs niet 20 keer controleren of het wel gaat lukken? Beter vaker controleren, minder geld besparen en er heelhuids vanaf komen dan omgekeerd. Ik snap eigenlijk ook niet hoe deze piloot aan zijn vliegvergunning is geraakt, want ik dacht dat deze dingen toch wel strenger gecontroleerd werden. Hopelijk opent dit geval heel wat ogen, en worden de controles vanaf nu strenger. Uiteraard is het erg dat er eerst zoiets moet gebeuren vooraleer men maatregelen neemt, maar beter laat dan nooit. Met zo'n dingen mag niet gespeeld worden vind ik.