Enkele post bekijken
  #1  
Oud 16th December 2016, 08:42
Nele.D*ms Nele.D*ms is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Geel
Posts: 78
'Voka: 'Pak files aan met stevige investering in infrastructuur'

Er moet meer geld gaan naar wegen en infrastructuur om files aan te pakken, vindt Voka.

De files op de Vlaamse wegen worden steeds langer. De filezwaarte tijdens de avondspits op de snelwegen is de laatste drie jaar met meer dan een derde toegenomen. En tegen 2030 wordt dat nog erger: wie dan in de drukke uren een ritje van vijftig kilometer maakt, is 25 minuten langer onderweg dan vandaag, becijferde het Planbureau.

Voor werkgeversorganisatie Voka kan het verkeer wel degelijk vlotter gemaakt worden. Daarvoor is wel een stevige investering nodig, van maar liefst 10,5 miljard en dat op korte termijn. Die moet gaan naar vooral weginfrastructuur, maar ook spoor- en waterwegen. ‘De prioriteiten zijn duidelijk’, zegt Goedele Sannen, adviseur logistiek en mobiliteit bij Voka. ‘De Brusselse Ring, de derde Scheldekruising, de Limburgse Noord-Zuidverbinding en de R4 in Gent. Aan de A11, de vijfde prioriteit, zijn de werkzaamheden al begonnen.’

Kilometerheffing
Voka ziet ook een aantal noodzakelijke projecten die nog niet door het beleid werden onderschreven. Het gaat dan bijvoorbeeld om een capaciteitsuitbreiding van de E313 en de verbinding Liefkenshoektunnel – E17. Ook in het spoor moet worden geïnvesteerd, met 2,2 miljard voor de tweede spoorontsluiting van de Antwerpse haven.

Voka doet ook nog een reeks bijkomende voorstellen, allemaal gericht op het terugdringen van de filezwaarte in België. Zo pleit de werkgeversorganisatie onder meer voor een veralgemening van de kilometerheffing en de invoering van een moblitieitsbudget.

Bron: De Standaard, 16/12/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161215_02629185
Mening: Het feit dat de files in België blijven toenemen is niet goed. Dit wil zeggen dat er steeds meer auto's en vrachtwagens op de wegen rijden. Het lijkt mij dan ook belangrijk om dit zo veel mogelijk tegen te gaan. Het aanpassen van de infrastructuur en het invoeren van een kilometerheffing zijn hier zeker ideeën die veel chauffeurs een duwtje in de goede richting kunnen geven. Nu is het vaak de makkelijkste optie om zelf met je auto naar het werk te rijden, door een kilometerheffing zullen veel mensen hier harder over nadenken en sneller geneigd zijn om ten minste te carpoolen.
Met citaat antwoorden