14th December 2016, 18:06
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Herentals
Posts: 76
|
|
Spoortop gaat in 2020 voor treinen zonder begeleiders
Eerlijk gezegd schrok ik enorm toen ik dit artikel las. Enkele weken geleden heb ik zelf namelijk een artikel gepost waarin stond dat de NMBS op zoek was naar nieuw personeel en ook in de toekomst nog meer mensen wilde aanwerven. Nu lezen dat ze eigenlijk al hun conducteurs willen ontslaan, vind ik dan ook erg teleurstellend. Bovendien ben ik helemaal geen fan van het idee van 'one man cars'. In het artikel staat dat er automatische controles op het sluiten van de treindeuren en nieuwe noodremsystemen zullen komen. De bevoegdheid van een conducteur gaat echter veel verder dan dat. Wie gaat er in deze 'one man cars' bijvoorbeeld controleren of de reizigers geldige vervoersbewijzen hebben? Natuurlijk zou men dit ook kunnen gaan automatiseren door bijvoorbeeld poortjes te installeren zoals bij de metro, maar ook dat zal opnieuw een hele investering vragen. De kosten zullen dus heel wat hoger liggen dan de 40 miljoen euro die men nu voorspelt. Ik vraag me dan ook af of het ontslaan van deze mensen werkelijk een 'besparing' is. Bovendien zijn er ook dingen die niet geautomatiseerd kunnen worden. Stel je maar eens voor dat er mensen het op de trein met elkaar aan de stok krijgen. Wie moet hier dan tussenkomen? Van de machinist kan je moeilijk verwachten dat hij het stuur onbemand achterlaat. Ook medereizigers zullen niet snel geneigd zijn zich in een discussie te bemoeien. Ik pleit dus voor het behoud van conducteurs op treinen. Een beetje menselijk contact kan geen kwaad.
|