Spoortop gaat in 2020 voor treinen zonder begeleiders
Het spoorbedrijf NMBS maakt werk van zijn plan om treinen zonder controleurs op het net in te zetten. Die 'one man cars', naar het voorbeeld van de metro, kunnen er al in 2020 zijn. Dat blijkt uit een studie van de spoortop waarover De Tijd vandaag bericht.
Volgens de studie zouden voor ongeveer 40 miljoen euro aanpassingen aan de infrastructuur nodig zijn om het systeem mogelijk te maken. De investeringen dienen onder meer voor de automatische controle of de treindeuren gesloten zijn en voor nieuwe noodremsystemen.
One man car
De NMBS rekent voor dat het bij de invoering van de 'one man car' met 469 treinbegeleiders minder kan. Dat laatste is splijtstof in het sociaal overleg met de bonden. Die verzetten zich officieel tegen treinen zonder begeleider, omdat dat nefast zou zijn voor de veiligheid. Maar het is geen geheim dat de bonden vooral tegen zijn omdat de NMBS de invoering van treinen zonder conducteur wil aangrijpen om verder te snoeien in het rijdend personeel.
De NMBS laat weten dat er geen gedwongen ontslagen zullen vallen, maar dat alles via natuurlijke afvloeiingen kan.
Bron: De Morgen, 14/12/2016
Link:
http://www.demorgen.be/binnenland/s...iders-b3040ed4/
Mening: Ik vind het jammer dat er opnieuw verschillende personen zijn die dreigen hun baan te verliezen door dit idee. Ik stel mij ook vragen bij het systeem, vooral omdat in het artikel niet duidelijk gezegd wordt wat het allemaal zal doen. Ik vraag mij af of het nieuwe systeem enkel gaat controleren of de deuren dicht zijn, of het ook meer kan. Controleurs hebben meer taken dan controleren of de deuren dicht zijn, ze controleren de reizigers op een geldig vervoersbewijs. Als dit nieuwe systeem dit niet kan zullen vele reizigers hier van profiteren want 'er wordt toch niet gecontroleerd'. Als dit wel het geval is dan kan de NMBS er voordelen uithalen, maar het blijft wel jammer dat er mensen voor ontslagen moeten worden.