Voor werknemers geboren na 1984 is de werkvloer geen evidente omgeving om zich in te begeven. Auteur en expert in management Simon Sinek heeft de zogenoemde generatie "millennials" lang bestudeerd. Hij typeert hen in enkele rake trefwoorden. Herkenbaar?
Slecht opgevoed
Volgens Sinek is de "narcistische, luie, verwende en egoïstische" generatie millennials moeilijk te managen op de werkvloer. Dat ligt volgens hem deels aan hun opvoeding.
"Millennials hebben continu te horen gekregen hoe speciaal ze zijn. Er werd hen als kind gezegd dat ze alles wat ze wilden, ook konden bereiken in hun leven. Na het afstuderen komt de koude douche: ze ondervinden dat ze eigenlijk niet speciaal zijn. Dat ze niet zomaar krijgen wat ze willen. En dat hun moeder geen promotie op het werk kan forceren. Hun hele zelfbeeld spat uit elkaar", zegt Sinek.
Volgens hem groeit een hele generatie jongeren op met minder eigenwaarde dan hun voorgangers, zonder dat ze daar zelf schuld aan hebben. "Sociale media spelen daarin ook een rol: we zijn er goed in geworden om ons leven er leuk te laten uitzien, met een mooie filter op, ook al voelen we ons slecht."
Verslaafd aan technologie
Sinek ziet een zorgelijke evolutie in de omgang van millennials met die sociale media. "Onze smartphones lokken veel reactie uit. Als je een bericht krijgt, dan krijg je een goed gevoel. Er komt dopamine vrij in onze hersenen, dezelfde stof als wanneer we roken, drinken of gokken", legt hij uit.
"Dopamine is bijzonder verslavend. Voor alle producten die de stof opwekken, gelden restricties in het gebruik ervan, maar sociale media zijn altijd en overal beschikbaar. Daarom houden de millennials zo in de gaten wie hen liket, of net unfriend heeft. Door die berichten komt er geregeld een shot dopamine vrij. Ze stellen zichzelf dus constant bloot aan een verslavende stof."
Sinek ziet gelijkenissen tussen alcohol en sociale media. "We ontdekken alcohol meestal in onze puberteit. Sommigen gaan dan al veelvuldig drinken om de stress van het puberen te lijf te gaan. Sociale media gaan die stress op een gelijkaardige manier tegen, en houden relaties tegelijk oppervlakkig en minder stresserend. Er is niets mis met sociale media, wel met onbeperkt gebruik ervan. Een hele generatie zoekt zijn heil in vluchtige online contacten die hen instant een goed gevoel geven."
Ongeduldig
Millennials zijn volgens Sinek ook permanent ongeduldig. "Ze zijn opgegroeid in een wereld waarin je noden snel worden bevredigd. Als je iets wil kopen, dan bestel je dat via Amazon en wordt het de volgende dag aan huis geleverd. We bingewatchen series, in plaats van week na week te wachten op een nieuwe aflevering. En we daten door simpelweg te swipen om te kijken of iemand je leuk vindt."
Op de werkvloer botsen millennials op een zware beperking. "Al-les wat we willen is instant mogelijk. Met uitzondering van twee dingen: tevredenheid over onze job én solide relaties. Beiden impliceren een proces, dat kabbelt. Jongeren ervaren dat als bijzonder lastig", benadrukt Sinek. "De weg naar liefde, zelfvertrouwen of professioneel succes is lang en zwaar. Dat veel millennials hiermee worstelen, zien we aan het grote aantal zelfmoorden en depressies in deze leeftijdscategorie."
Waarom de werkvloer bevreemdend is
Door hun opvoeding, de vervreemdheid van sociale contacten én hun aangekweekt ongeduld kan de werkvloer voor millennials een waar mijnenveld zijn.
"In een bedrijfsomgeving wordt meer waarde gehecht aan cijfers en feiten dan aan mensen. Er worden plannen gemaakt op korte termijn, niet over een hele carrière of een heel leven heen. In die omgeving bouwen millennials geen zelfvertrouwen op. Ze vinden geen balans. Het tragische daarvan is, dat ze geloven dat het aan henzélf ligt. Dat zij niet goed genoeg zijn", aldus Sinek. "Maar het ligt niet aan hen, wel aan een gebrek aan gepast leiderschap in onze bedrijven."
Volgens Sinek is het de verantwoordelijkheid van bedrijven om de millennials te leren wat ze tot dusver nog niet hebben opgepikt. "Zelfvertrouwen, geduld en sociale vaardigheden opbouwen: het duurt lang en is niet eenvoudig. Maar kleine ingrepen kunnen gaandeweg helpen. Weg met de smartphone tijdens vergaderingen, en weer leren smalltalken bijvoorbeeld."
Bron: De Redactie,
http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2843216
Datum: 13/12/2016
Eigen mening: Ik denk dat het zeker waar is wat Simon Sinek aanhaalt. Ik vind dat we eerst en vooral al weinig (of zelfs niet) worden voorbereid op de arbeidsmarkt in de middelbare school. In de middelbare school draait het vooral rond theorie en heel weinig (of minder) rond praktijk. Heel wat jongeren gaan na hun middelbare school niet verder studeren en komen meteen op de arbeidsmarkt terecht. Ze worden er dan ‘ingesmeten’ en er wordt van hen verwacht dat ze mee zijn en alles vlot kunnen laten verlopen. Het is echter allemaal niet zo simpel voor hen en hebben het nodige zelfvertrouwen nog niet. Zoals Sinek aanhaalt, is het dan de verantwoordelijkheid van de bedrijven om de millennials te leren wat ze nog niet hebben opgepikt. Jonge mensen moeten nog heel veel leren en de meeste zijn ook bereid om bij te leren, maar hierin moeten ze natuurlijk wel gestuurd worden. Het punt dat Sinek dus aanhaalt omtrent de bedrijfswereld, lijkt mij dus zeker waar.
De drie andere aspecten, namelijk de slechte opvoeding, verslaafd zijn aan technologie en het ongeduldig zijn, lijken naar mijn mening ook waar te zijn. Heel wat jongeren worden zo verwend en beseffen niet wat het is om zelf moeite te doen voor iets. Ze denken dat hun ouders altijd voor alles gaan zorgen, maar beseffen niet dat ze uiteindelijk zelf de touwtjes in handen moeten nemen. Dit is natuurlijk niet voor alle jongeren geldig, maar als ik kijk naar hoe ik opgevoed ben en hoe het ging toen ik in de middelbare school zat, zie je toch een groot verschil. Net zoals Simon Sinek denk ik dat de sociale media, en de technologie in het algemeen, hier ook een grote invloed in heeft. Tegenwoordig draait alles rond technologische snufjes, want wat zouden we nu nog zijn zonder onze smartphone? We kunnen hiermee snel in contact komen met onze vrienden en we kunnen hiermee dingen bestellen waarvoor we normaal naar de winkel moeten rijden. Er is toch niets handiger? Toch beseffen we vaak niet dat we ons hiermee afsluiten van de echte wereld, maar ik denk dat we deze evolutie niet kunnen tegengaan. Aan de opvoeding en de ongeduldigheid kunnen we natuurlijk wel werken, maar dit ligt naar mijn mening vooral in de handen van de ouders. Ik denk dat het vooral belangrijk is dat zij hun kinderen terug wat waarden en normen aanleren en er ook op toezien hoe hun kinderen omgaan met technologie. Wanneer ze dan op de arbeidsmarkt terecht komen, zal het voor de millenials niet zo een mijnenveld zijn, zoals Simon Sinek het benoemd.