Enkele post bekijken
  #1  
Oud 7th December 2016, 12:29
Justin.K*och Justin.K*och is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Schilde
Posts: 46
Gentse start-up redt misvormde groenten

De Gentse start-up Wonky wil voedselverspilling tegengaan door dipsauzen te maken van misvormde groenten die anders verloren zouden gaan. ‘Groenten en fruit die niet in de rekken komen te liggen zijn even vers en lekker.’

Wereldwijd wordt ongeveer een derde van al het voedsel verspilt en ook in Vlaanderen geraakt zo’n 1.080.000 ton voeding jaarlijks niet door de selectie in voedingsindustrie. Vooral fruit en groenten zijn het slachtoffer.

‘Groenten en fruit zijn namelijk heel gevoelig voor beschadigingen te wijten aan schommelingen in het klimaat en hevig transport. Daarnaast zijn er ook de ‘misvormde’ soortgenoten die vaak uit de rekken gehaald worden en de stromen die verloren gaan in het verwerkingsproces.’

De Gentse start-up wil daar iets mee doen. ‘Ik wou mensen een gemakkelijke manier geven om een steentje bij te dragen in de strijd tegen voedselverspilling’, zegt oprichtster Helena Gheeraert aan Metro.

Krakkemikkig

Wonky (Engels voor krakkemikkig) gaat de voedselverspilling tegen door groenten te ‘redden’ en ze te verwerken in dipsauzen. ‘De groenten die we gebruiken werden verspild omwille van esthetische redenen, efficiëntie of een te grote voorraad’, staat te lezen op de site. In totaal werd al zo’n 250 kilo fruit en groente gered.

De dips worden vanaf deze week verkocht in 13 Gentse delicatesse- en horecazaken. En dat is nog maar het begin. ‘Nu worden alleen groentedips verkocht, maar er zijn ook groentechips en snackrepen op komst’, aldus Gheeraert. ‘Op termijn hoop ik ook producten te verkopen in andere grote steden als Antwerpen, Brugge en Brussel.’

07/12/16 12:07
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161207_02613092#

Opinie:

Ik vind het een goed idee om deze groenten en fruit te redden. Bovendien is het slim gezien om hiermee aan de slag te gaan. Ik heb al eens eerder gelezen dat misvormde groenten en fruit simpelweg werden weggegooid om dezelfde redenen. Daarnaast ben ik ook van mening dat misvormde groenten nog zonder problemen te consumeren zijn. Ikzelf ben hard tegen voedselverspilling en probeer er ook steeds voor te zorgen dat ik niets weg moet gooien. Het is fijn om te horen dat de start-up verdere plannen heeft voor de uitbreiding van hun gamma. Hopelijk beleeft dit concept een succes bij de consument.
Met citaat antwoorden