Dit jaar werden al bijna dubbel zoveel treinen geschrapt als in 2015. Het is maar een van de problemen waarmee ons openbaar vervoer worstelt. En toch wil de Vlaamse regering ons overtuigen om onze auto op stal te laten.
Bijna dubbel zoveel afgeschafte treinen
Per dag komen 117 treinen niet aan op hun bestemming. Dit jaar – van januari tot en met oktober – komt dat neer op 35.788. Dat is 80 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar. NMBS en *Infrabel moeten daarmee het slechtste rapport in vijf jaar voorleggen. Het aantal bommeldingen en spoorlopers ligt in 2016 wel *hoger. Maar het probleem is structureler: in één op de vier gevallen is de NMBS zélf verantwoordelijk voor een afschafte trein. Vooral omdat die slecht onderhouden zijn. Spoorbaas Jo Cornu: ‘Nu is nog 20 procent van het materiaal defect. Dat moet 14 procent worden.’
Nog meer treinen te laat
Sinds vorig jaar hanteert de NMBS ruimere marges om haar treinen ‘op tijd’ te laten rijden. Op tijd, dat is minder dan zes minuten te laat. Dat waren er vroeger vijf. Maar zelfs met die extra marge gaat de stiptheid er dit jaar op achteruit. Gemiddeld komt 89,9 procent van de treinen op tijd, lager dan de 91,1 procent treinen in 2015. Het gaat om de vertraging ‘voor neutralisatie’: die houdt geen rekening met factoren die de vertraging kunnen beďnvloeden. Het is wel de vertraging die de reiziger effectief voelt. Vooral tijdens de laatste drie maanden verslechtert de stiptheid.
Alweer meer betalen voor bus en tram
Bus - en tramreizigers krijgen volgend jaar een nieuwe prijsstijging te slikken. Het populaire sms-ticket slaat dan op van 1,95 naar 2,15 euro. Meer dan een gewone indexering. Ook andere abonnementen, zoals een tienrittenkaart of de Buzzy Pazz, slaan gevoelig op.
Vorige week raakte bekend dat De Lijn tussen januari en september van dit jaar 382 miljoen ritten heeft uitgevoerd, een verlies van 8 miljoen ritten in vergelijking met dezelfde periode vorig jaar. Een signaal dat de reiziger zich minder aangetrokken voelt tot de bus en de tram.
Ritten geschrapt door personeelstekort
De Lijn Antwerpen zoekt volgend jaar 400 chauffeurs voor hun bussen en trams. Er is een structureel personeelstekort, omdat chauffeurs vaak worden weggeplukt om voor privébedrijven te gaan rijden. Het gevolg: een aantal ritten moet onverwacht worden geschrapt, omdat er geen bestuurders beschikbaar zijn.
Ook bij de NMBS zoeken ze 400 machinisten tegen eind volgend jaar. Er zijn aanzienlijk meer personeelsleden die met pensioen gaan. Ze willen profiteren van de gunstige pensioenregeling. Als machinist en buschauffeur knelpuntberoepen worden, stellen zich grote problemen voor het openbaar vervoer.
Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161207_02612898
De Standaard 7/12/2016
Eigen mening: Ik ben fan van het openbaar vervoer maar niet zozeer in België. Er zijn landen zoals Japan waar de trein ammer tot nooit te laat komt en landen waar de bussen er netter uitzien dan hier. Ik vind ook dat de chauffeurs in ons land meer respect moeten krijgen. Ik snap waarom ze allemaal vroeger op pensioen willen met alles wat je hoort over geweld en dergelijke op de bus. Maar het is niet aangenaam als mn bussen of treinen schrapt want dan kan je niet meer reken op je vaste vervoer en moet je mischien eerst een heel stuk wandelen . Wat in slechte weersomstandigheden leidt tot mensen die de auto nemen.