Enkele post bekijken
  #1  
Oud 7th December 2016, 00:33
Joren.s*eurs Joren.s*eurs is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 64
Geert Noels: "Was ik per ongeluk op de pagina's over Griekenland of Bulgarije beland?

Artikel:
Vandaag stelden Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits en de UGent de resultaten van het Programme for International Student Assessment (PISA) voor. Daaruit bleek dat de Vlaamse vijftienjarigen zowel in wiskunde, wetenschappen en lezen beter presteren dan het gemiddelde van alle jongeren uit andere OESO-landen. Maar ondernemer en econoom Geert Noels bekeek de data en ziet helemaal geen reden om victorie te kraaien. "Jaar na jaar gaat het niveau van het onderwijs achteruit", zo schrijft hij op zijn Facebookpagina. "Dat valt niet zo op in de gemiddelden, maar wel in de topscores."

De driejaarlijkse internationale PISA-studie test de leesvaardigheid en de wiskundige en wetenschappelijke kennis van vijftienjarigen in 72 landen, waarvan 35 OESO-landen.

"Toen ik het PISA-rapport ter hand nam en doorlas, klopte echter niets van die zegebulletins. Las ik wel het rapport van het juiste land of regio, of was ik per ongeluk op de pagina's over pak weg Griekenland of Bulgarije beland?," aldus Noels op Facebook. "Helaas, Vlaanderen wentelt zich in genoegzaamheid over zijn 'goed onderwijs' terwijl de erosie van het niveau, en de nivellering naar beneden volop is ingezet."

"Jaar na jaar gaat het niveau van het onderwijs inderdaad achteruit. Dat valt niet zo op in de gemiddelden, maar wel in de topscores," zo zegt hij en hij verwijst daarbij naar een tabel ter verduidelijking. Daaruit blijkt dat de topscores van de Vlaamse leerlingen de laatste sinds 2013 drastisch zijn gedaald.

Terwijl in Vlaanderen in 2003 nog 34,3 procent van de leerlingen presteerde op topniveau (tegenover een gemiddelde van 14,4 procent), is dat cijfer gedaald tot amper 20,7 procent, in vergelijking met een OESO-gemiddelde van 10,8 procent in 2015.

"Dit betekent dat het onderwijs in Vlaanderen nog steeds gemiddeld beter scoort dan de EU, maar dat we pijlsnel ons topniveau aan het verliezen zijn. Nochtans is het één van de laatste steunpijlers van onze welvaart, en investeert ons land (terecht) bovengemiddeld in onderwijs."

"Is de nivellering naar beneden een gewilde beleidskeuze? Is de filosofie van 'het afremmen van kinderen die een voorsprong hebben door afkomst' doelbewust geïmplementeerd? Beseft men dat onze 'grijze cellen' onze enige grondstof is die we kunnen ontwikkelen? Wil men dit verderzetten met de "brede eerste graad" tot de nivellering onomkeerbaar is?", vraagt de econoom zich af.

Noels pleit voor een grondige onderwijshervorming die de neergaande trend moet tegengaan. "Maar de politiek heeft de moed niet om dat te doen. Men blijft vasthangen in populistische verklaringen. Helaas!", concludeert hij.

Bron:
http://www.demorgen.be/binnenland/g...eland-b27089ec/ 23:29 6/12/2016 de morgen

Eigen mening:
Zoals het artikel vermeld is dit zowel positief als negatief. Wat zeker positief is, is het feit dat het Belgisch onderwijs bovengemiddeld scoort in Europa. Wat wel negatief is, is het feit dat onze hoge score, jaar na jaar toch zakt. Als (hopelijk) toekomstig leerkracht baart mij dit toch zorgen. Het is zeker en vast niet nodig en eigenlijk ook onhaalbaar om op alle vlakken van het onderwijs het beste te halen. Maar achteruit gaan, is zeker niet de bedoeling. Het feit dat dergelijke testen bestaan is al wel een stap in de goede richting. Nu maar hopen dat er ook effectief iets mee gedaan wordt.. Zou dit misschien kunnen liggen aan verarming? Of aan een verhoogd aantal immigranten? Of zijn het de leerkrachten zelf? Misschien moet hier toch eens uitgebreid onderzoek naar gedaan worden..
Met citaat antwoorden