Slechts 1 op 10 bushaltes toegankelijk voor mensen met een beperking
Amper een op de tien bushaltes is toegankelijk voor personen met een beperking, voor reizigers met een visuele beperking zakt dat aandeel zelfs tot 5 procent.
Dat blijkt uit cijfers van Vlaams minister van Mobiliteit Ben Weyts (N-VA), waarover Het Nieuwsblad dinsdag bericht. De gehandicaptenverenigingen reageren verbolgen. De slechte toegankelijkheid van tram- en bushaltes is iets wat de zij al langer aanvechten. 'Maar dat het probleem zo groot is, wist ik niet', zegt Sophie Beyers, nationaal verantwoordelijke bij de Vereniging voor personen met een handicap (VFG).
'De toegankelijkheid van het openbaar vervoer voor gehandicapten is erg belangrijk, omdat zij sowieso al het risico lopen om geïsoleerd te raken. Bovendien zitten zij vaak ook al in een moeilijke financiële situatie, waardoor openbaar vervoer voor hen extra van belang is.'
Aanpassingen niet afgesteld op elkaar
Beyers wijst er wel op dat De Lijn soms wel tegemoet wil komen aan de reizigers. 'Maar die aanpassingen zijn vaak niet afgesteld met elkaar. Soms wordt bijvoorbeeld een bus of een tram aangepast, maar blijft de halte achter, of omgekeerd. Daarmee blijft het probleem bestaan.'
Ook Ingrid Borré van de Katholieke Vereniging Gehandicapten (KVG) vindt het cijfer dramatisch. 'In deze samenleving waar inclusie almaar aan belang wint, blijft het openbaar vervoer heel erg achterop hinken.' Ze klaagt daarnaast ook opnieuw de reserveringsplicht bij De Lijn aan, waarbij personen met een beperking minstens 24 uur op voorhand een plaats moeten reserveren. 'De Lijn geeft altijd alle mogelijke argumenten, maar wij vinden dat personen met een beperking, net zoals in andere landen, gewoon mee aan de bushalte zouden moeten kunnen wachten.'
Bron: Knack, 6/12/2016
Link:
http://www.knack.be/nieuws/belgie/s...mal-786143.html
Mening: Ik vind het jammer dat dit probleem zich voordoet. Inclusie is iets dat vandaag geen probleem zou moeten zijn, maar toch is dit niet zo. Ik denk niet dat dit enkel de schuld is van de vervoersmaatschappijen. Er zijn veel bushaltes die aan een drukke baan liggen waar er amper een fietspad is en van een voetpad geen sprake is. Dit zijn problemen waar er vanuit de overheid een oplossing gevonden moet worden, de vervoersmaatschappijen zijn niet verantwoordelijk voor de voetpaden aan de bushalte.
Ik denk ook dat de haltes beter aangepast moeten worden. Personen die in een rolstoel zitten moeten nu soms veel moeite doen om op de bus te raken en vaak worden ze niet geholpen door andere inzittenden op de bus. Sommige bussen zijn hiervoor uitgerust, maar vele bussen zijn ouder en hebben deze aanpassing nog niet. De vervoersmaatschappijen willen wel tegemoetkomen aan mensen met een beperking, maar vaak worden de ideeën in de werkelijkheid maar half uitgevoerd.
De staat van de haltes is ook niet altijd om over naar huis te schrijven. Sommige bushaltes zijn al moeilijk bereikbaar voor mensen zonder beperkingen, laat staan voor mensen met beperking. Ik hoop dat er snel oplossingen worden gevonden die effectief gerealiseerd worden. Mensen met een beperking kunnen vaak enkel met het openbaar vervoer ergens naartoe, ze zouden dus zonder problemen het openbaar vervoer moeten kunnen nemen.
Ik sluit mij aan bij de opmerking van mevrouw Borré over de reserveringsplicht bij De Lijn. Ik zie niet in waarom mensen met een beperking een dag op voorhand moeten reserveren als ze mee willen rijden met het openbaar vervoer. Als dit in andere landen wel kan, waarom dan niet in België? Mensen met een beperking hebben ook het recht om op elk moment van de dag, natuurlijk binnen de dienstregeling van de bus, de mogelijkheid te hebben om het openbaar vervoer te nemen zonder dit op voorhand te moeten plannen.