6th December 2016, 15:51
|
Janne Verbeeck
|
|
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Beerse
Posts: 77
|
|
Ruim 900 miljoen euro voor Londense fietsers
Ik ben zelf al vaak in Londen geweest en heb er ook een familielid wonen. Vanuit haar verhalen en wat ik al een paar keer heb gezien, lijkt me deze investering van de nieuwe burgemeester geen slecht idee. Je verplaatsen in deze grootstad met de wagen is een no go. Je moet betalen om in de binnenstad te rijden terwijl je het merendeel van de tijd gewoonweg stilstaat omwille van de drukte. Een metroabonnement is belachelijk duur. Mensen krijgen vaak op hun werk een soort korting of voorschot om een metroabonnement te kopen, een beetje zoals de extra legale voordelen bij ons. Het metronetwerk in Londen is uitgebreid en goed georganiseerd, maar ook tijdens de spitsuren is het bijna niet mogelijk om je op een comfortabele manier te verplaatsen.
Het fietsen promoten lijkt me een zeer geschikte oplossing. Maar om de mensen aan het fietsen te zetten, heb je een goede infrastructuur nodig. Betere infrastructuur zal het dagelijkse pendelen van de Londenaars vergemakkelijken. Bovendien is fietsen gezond, zowel voor de mensen als voor het milieu. In Groot-Brittannië liggen de cijfers qua zwaarlijvigheid en obesitas enorm hoog, dit kan een kans zijn om de problemen aan te pakken.
Ook België kan heel wat leren van het voorstel van meneer Khan. Dat het erbarmelijk gesteld is met de Belgische wegen, en dan vooral de fietspaden, is geen nieuws meer. Heel wat personen hebben deze problemen al duidelijk gemaakt. Als ik 's ochtends het nieuws op de radio beluister, en er wordt een overzicht gegeven van de files, krijg ik vaak het gevoel dat de structurele files als "gewoon" worden beschouwd. Ik vind dat absurd?! Misschien kan een betere infrastructuur van de Belgische fietspaden een groot deel van ons fileprobleem oplossen aangezien het openbaar vervoer duurder blijft worden? Ik zie in het plan van de Londense burgemeester een succesverhaal voor België.
|