‘Zorgwekkende toename van laagpresteerders in Vlaams onderwijs’
Het Vlaamse onderwijs behoort tot de absolute top in Europa, vooral wat wiskunde betreft. Dat blijkt uit de resultaten van het PISA-onderzoek van de Oeso. Maar er zijn belangrijke aandachtspunten: ‘Te veel leerlingen slagen er niet in om basisgeletterdheid en -gecijferdheid te verwerven.’
Als Azië niet zoveel wiskundeknobbels kende, waren de Vlaamse leerlingen absolute wereldtop wat wiskunde betreft. In Europa houden alleen Estland en Zwitserland gelijke tred. Onder de buurlanden vinden we voor wiskunde geen concurrenten en zelfs sterke onderwijslanden als Finland en Polen scoren beduidend minder goed dan Vlaanderen.
In leesvaardigheid scoren wereldwijd slechts zes landen hoger dan Vlaanderen, voor wetenschappen zijn dat er negen. Estland en Finland behoren tweemaal tot de enige Europese landen die het beter doen.
Blijkt ook uit de cijfers: meisjes doen het beter dan jongens op vlak van leesvaardigheid; jongens doen het beter dan meisjes in de wetenschappen.
Laagpresteerders
Maar genoeg gejubeld: er is ook in het Vlaamse onderwijslandschap nog heel wat werk aan de winkel. ‘Te veel leerlingen slagen er niet in om basisgeletterdheid en -gecijferdheid te verwerven’, luidt het in een persbericht van Vlaams minister voor Onderwijs Hilde Crevits (CD&V), die de resultaten vandaag voorstelde.
‘De toename van de groep leerlingen die niveau 2 niet bereiken is zorgwekkend. Voor zowel wetenschappen, wiskunde als lezen gaat het in 2015 om zo’n 17 procent van de 15-jarige leerlingen in Vlaanderen.’ ‘Niveau 2’ wordt vaak omschreven als het minimale niveau om in de maatschappij goed op eigen benen te kunnen staan.
Belangrijke kanttekening is dat de trend van dalende scores in heel veel landen wordt vastgesteld. ‘In Nederland tekenen zich bijvoorbeeld vergelijkbare evoluties af, ook met betrekking tot de laagpresteerders. In Finland is de dalende trend voor wiskunde en wetenschappen zelfs het grootst van alle deelnemende landen.’
‘Belang kennis onderwijstaal'
Nog een aandachtspunt zijn de relatief grote verschillen tussen de resultaten van de Vlaamse leerlingen: ‘al langer een pijnpunt in Vlaanderen’. Dat geldt zowel voor het verschil tussen de sterkste en de zwakste leerlingen als voor de verschillen naargelang de socio-economische thuissituatie, de thuistaal en de migratiestatus van leerlingen.
Als leerlingen thuis geen Nederlands spreken, scoren ze minder goed op de PISA-testen. ‘Het belang van een goede kennis van de onderwijstaal wordt daarmee nogmaals onderstreept.'
‘Deze resultaten tonen eerst en vooral aan dat we trots mogen zijn op ons Vlaamse onderwijs’, zegt minister Crevits. ‘Tegelijkertijd wijzen de resultaten op een aantal aandachtspunten die we krachtig moeten aanpakken. Ze onderstrepen het belang van het consequent uitvoeren van de modernisering van het secundair onderwijs: een sterkere algemene vorming, de inzet op basisgeletterdheid en de getrapte studiekeuze.’
Gepubliceerd op dinsdag 6 december om 11u52 op de site van 'De Standaard'
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161206_02610875
Hoera! België scoort goed volgens de PISA-scores. Iets waar we ook best trots op mogen zijn. Al is het uiteraard jammer dat de toename van laagpresteerders ook in opmars is. In het artikel wordt de verwijzing gemaakt dat wanneer een leerling thuis geen nederlands spreekt, het minder goed scoort op de testen. Toch zijn er meer en meer kinderen en jongeren met een migratie achtergrond die onze taal vloeiend kunnen spreken, en zich dus uitstekend kunnen voort helpen in onze maatschappij, vaak zelfs beter als de ouders. Door dit te weten vraag ik me af van waar deze stelling is opgemaakt. Veel meer jongeren zijn op dit moment taalkundiger aangelegd als de meesten onder ons, ze spreken hun moedertaal, krijgen lessen nederlands, frans, engels en sommige krijgen zelfs duits. Dus dat de cijfers lager liggen omdat er jongeren zijn die thuis een andere taal spreken als nederlands lijk me onzin.