Het Vlaams onderwijs is wereldtop. Zowel in wetenschappen, wiskunde als lezen behalen onze vijftienjarigen in het langverwachte PISA-onderzoek van de Oeso hoge scores.
De sterke Vlaamse prestaties komen als een verrassing. Veel experten, zowel uit het hoger onderwijs als uit de politiek, hadden verwacht dat Vlaanderen een val zou maken in de rangschikking. Niet zozeer omdat de geplande hervorming van het secundair onderwijs nog niet heeft plaatsgevonden, maar vooral omdat de Oeso deze keer de nadruk zou leggen op wetenschappelijke kennis. En dat is traditioneel een domein, zo bewees ook de recente TIMSS-test (DM 30/11), waarin Vlaamse leerlingen niet massaal uitblinken.
Nu blijkt dus uit het vierjaarlijkse PISA-onderzoek, waarvoor zowat 540.000 leerlingen uit 72 landen werden getest, het tegendeel. Voor wetenschap - waarmee zowel fysica, chemie en biologie worden bedoeld - scoren alleen de landen Singapore, Japan, Estland, Finland, Canada, Vietnam en Zuid-Korea beter. Vlaanderen haalt dus wereldwijd een achtste plaats, terwijl onze vijftienjarigen in Europa op een derde plek eindigen. Met een score van 515 punten blijven we de Franstalige gemeenschap ver voor (485 punten).
Eenzelfde beeld duikt op bij wiskunde en lezen. Op wiskundig vlak presteren alleen Singapore, Japan en Zuid-Korea beter. Vlaanderen kaapt met een score van 521 de eerste plaats in Europa weg. Wat betreft leesvaardigheid moeten wij Singapore, Canada, Finland, Ierland, Estland, Zuid-Korea, Japan en Noorwegen voorlaten. Een negende plaats wereldwijd, een vijfde stek in Europa met 511 punten. De Franstalige gemeenschap blijft wederom ver achter met 483 punten.
Er blijft een duidelijk verband bestaan tussen kansarmoede of afkomst en de resultaten. Anders gesteld: leerlingen met een migratieachtergrond halen doorgaans lagere scores, ook in Vlaanderen. Zo halen niet-immigranten in Vlaanderen een score van 529 voor wetenschappen, terwijl immigranten 447 mogen opschrijven. In sommige Italiaanse of Spaanse regio’s is de kloof even groot of groter. Kansarmoede heeft ook een grote impact: kansarme Vlaamse leerlingen hebben drie keer zoveel kans om bij de groep van laagst presterenden te horen. Waar 12 procent van de Vlaamse vijftienjarigen topprestaties voor wetenschap aflevert, haalt 17,1 procent een eerder laag niveau.
Datum: 6/12/2016
Bron: De Morgen,
http://www.demorgen.be/binnenland/v...ldtop-bd7f19c2/
Mening:
Er is de laatste tijd al heel wat kritiek geuit op ons onderwijs. Iedereen heeft wel zijn mening over bijvoorbeeld het M-decreet. Daarom dat ik het fijn vind om eens een positief artikel terug te vinden.
'Het Vlaamse onderwijs is wereldtop.' Deze zin is voor veel leerkrachten toch een soort van bevestiging voor al het werk en de inspanningen die ze geleverd hebben de laatste jaren.
Zowel op vlak van wetenschappen, wiskunde en lezen draaien we mee op wereldniveau. Dit wilt zeggen dat onze studenten nog een mooie toekomst te wachten staat als ze dit kennisniveau kunnen aanhouden.
De resultaten van het PISA-onderzoek zijn toch wel een belangrijke maatstaf voor het onderwijsniveau in de wereld. We mogen dus terecht trots zijn op de resultaten die onze leerlingen hier neerzetten.
Het enige negatieve dat blijkt uit de test, is dat er nog steeds een duidelijk verband bestaat tussen kansarmoede of afkomst en de resultaten.
Ik denk dat we in Vlaanderen de laatste jaren best veel tijd en aandacht hebben geďnvesteerd op vlak van differentiatie en ondersteuning voor deze leerlingen. Toch blijkt dat deze inspanningen nog niet voldoende zijn.