Enkele post bekijken
Oud 25th November 2016, 18:16
Dries.L*enen Dries.L*enen is offline
Registered User

Ferrero laat Roemeense leverancier vallen na berichten over kinderarbeid

25/11/2016 om 16:35 | Bron: BELGA

De Italiaanse voedingsgigant Ferrero Rocher knipt alle banden door met een Roemeense leverancier die beschuldigd wordt van kinderarbeid, lage verloningen en onhygiënische toestanden bij de productie van speeltjes voor Kinder Surprise.

De Britse krant The Sun berichtte maandag over de problemen in Roemenië. Ferrero reageert nu dat het niet onmiddellijk bewijs heeft gevonden van kinderarbeid, maar dat er wel “afwijkingen zijn van de richtlijnen en contracten van Ferrero”. Het onderzoek gaat voort, ook door de Roemeense autoriteiten.

Volgens The Sun worden bij de productie van de speeltjes voor Kinder Surprise, een chocolade ei met een speelgoedje erin, Roemeense kinderen ingeschakeld van amper 6 jaar oud. Families werken in gammele huizen met slechte hygiëne, schreef de tabloidkrant. Volwassenen kregen een heel laag loon voor werkdagen van 13 uren.

Datum: 25/11/2016

Bronvermelding: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161125_02591333

Motivatie: Ik vind het een zeer goede actie van Ferrero om alle banden met deze Roemeense leverancier door te knippen. Kinderarbeid komt nog veel te vaak voor en niet enkel bij leveranciers, maar ook bij grotere bedrijven en multinationals. Extreem lage lonen en schandalige werkomstandigheden zijn andere fenomenen die nog veel te vaak in bedrijven voorkomen. Ik hoop dat andere bedrijven nu ook in de voetstappen van Ferrero gaan treden en hun banden met leveranciers die onverantwoord te werk gaan, gaan doorknippen. Ik vind wel dat bedrijven hun leveranciers beter kunnen en moeten controleren. Voor ze een contract met het bedrijf sluiten, kunnen ze eerst kijken of dit wel betrouwbaar is en ethisch verantwoord te werk gaan. Hierdoor zou kinderarbeid, slechte werkomstandigheden en extreem lage lonen veel minder voorkomen, wat een positieve invloed heeft op de maatschappij.
Met citaat antwoorden