Tegen 2025 mogen alleen nog milieuvriendelijke wagens worden verkocht. En vijf jaar later worden alle auto’s op benzine, diesel en lpg van de Belgische wegen geband. Het gaat niet om een voorstel van de Bond Beter Leefmilieu, maar om één van regeringspartij CD&V. Voorzitter Wouter Beke steunt resoluut het voorstel dat Jong CD&V straks op het partijcongres voorlegt. “Dit is nodig als we naar een duurzame *samenleving en economie *willen gaan”, zegt hij.
Bij de Vlaamse groenen verwondert het minder, maar toevallig lanceren ook zij deze week een voorstel om vanaf 2030 de verkoop van benzine- en dieselwagens te verbieden. Het kadert bij Groen in een bredere visie om tegen dan naar een samenleving te gaan die vrij is van fossiele brandstoffen. Dat betekent vanaf 2018 al komaf maken met dieselbussen en stookolietanks en vanaf 2030 met alle auto’s die CO2 uitstoten.
Ambitieuze doelstelling
De verkozen Amerikaanse president Donald Trump mag klimaatopwarming dan al een verzinsel noemen, in de Belgische politiek lijkt het besef te groeien dat er dringend iets moet gebeuren om de opwarming van de aarde een halt toe te roepen. Samen met Groen is CD&V de eerste politieke partij die een zeer ambitieuze doelstelling uitspreekt. Tenminste als de partijmilitanten eind deze maand het voorstel van Jong CD&V goedkeuren. Maar aangezien Wouter Beke er zich met zijn volle gewicht *achter zet, kan jongerenvoorzitter Wim Soons op beide oren slapen.
Groen en CD&V halen de mosterd uit Noorwegen, waar de regering zelf al aankondigde tegen 2025 alleen nog auto’s te willen inschrijven die geen CO2 uitstoten. Maar volgens de Vlaamse christendemocraten is hun voorstel ook gewoon het gevolg van de Europese doelstelling om tegen 2050 geen CO2-wagens meer te hebben. “Aan*gezien auto’s tien à vijftien jaar meegaan, moet er dus al vroeger een inschrijvingsverbod komen”, zegt Soons, die voor 2030 kiest.
Enig probleem: in Noorwegen rijdt één op de vier auto’s nu al op elektriciteit. Bij ons is dat aantal verwaarloosbaar. Laadpalen zijn er op de Belgische wegen nauwelijks te vinden en de prijs van elektrische auto’s ligt nog altijd vrij hoog. Maar volgens CD&V kan dat allemaal heel snel veranderen. Autoconstructeurs investeren nu al massaal in de ontwikkeling van elektrische voertuigen. Er wordt dan ook verwacht dat die tegen 2022 even goedkoop zullen zijn als gewone wagens, klinkt het. “Het klimaat is zo’n grote uitdaging dat we meteen grote stappen moéten zetten. Dat is onafwendbaar en indien we het niet doen, zal het ons nog meer geld kosten”, zegt Wim Soons.
Nu de ACW-achterban van de partij wel eens zou durven over te lopen naar de groenen, komt CD&V dus aanzetten met een ambitieus ecologisch plan. Maar volgens de partij is dit helemaal geen politiek-strategische keuze. Beke en co. zijn in elk geval zinnens om de doelstelling in een volgend regeer*akkoord te krijgen.
Bron: http://www.nieuwsblad.be/cnt/dmf20161116_02576075 (17/11/2016)
Eigen mening: Ik vind dit opzicht een heel goed idee. Fossiele brandstoffen geraken niet alleen op, maar zijn daarnaast ook nog eens vervuilend voor de omgeving. Om die reden vind ik het dan ook heel belangrijk dat de overheid het gebruik van groene energie stimuleert en zelfs verplicht. Langs de andere kant vind ik de deadline vrij snel, zeker omdat veel mensen hun auto toch zeker 10 tot 20 jaar gebruiken. Niet alle mensen hebben geld op overschot om een nieuwe auto te kopen en voor deze mensen is zulke korte deadline te hoog gegrepen. Ik ben er mee akkoord dat de productie en verkoop van niet milieuvriendelijke wagens snel aan banden kan gelegd worden, maar de niet milieuvriendelijke wagens zo snel verbieden vind ik te vergaand. In mijn ogen moeten mensen ruim de tijd krijgen om van een vervuilende naar een milieuvriendelijke wagen overstappen.