Enkele post bekijken
Oud 15th November 2016, 10:12
Wout.G*vers Wout.G*vers is offline
Registered User

Ik begrijp waar de klachten van komen

Het karakter van Zwarte Piet die we vandaag kennen (hoe hij vandaag afgebeeld wordt), dateert uit het midden van de 19de eeuw. Daarvoor werd er in volksverhalen ook al vaak gesproken over Zwarte Piet als de duivel of een persoon die de kinderen mee zou nemen als ze stout zouden zijn, een boeman dus. Hij werd altijd gezien als iemand die geen goede bedoelingen had en hier maakte de ouders gebruik van. Ze maakte hun kinderen bang van Zwarte Piet, zodat ze geen slechte daden zouden doen en niet mee moesten in de zak van Zwarte Piet. In deze tijd lachen de kinderen ermee en willen ze mee in de zak naar Spanje, maar vroeger werd hier veel meer de nadruk op gelegd en hadden de kinderen schrik van Zwarte Piet.
Daarnaast draagt hij zijn sierlijk kostuum, maar dit kostuum werd vroeger gedragen door de bedienden in Spanje van rijke mensen. Mensen die dit droegen, moesten duidelijk weten dat hun stand lager was als diegene waarvoor ze moesten werken. De dag van vandaag is dit allemaal veranderd, maar ik kan begrijpen dat mensen nog steeds herinnerd worden aan de oorsprong van Zwarte Piet tijdens deze periode en dit discriminerend vinden.
"Maar Zwarte Piet is traditie, dus daarom mogen we het niet veranderen". Een veelgehoord argument dat niet correct is. Het principe van Sinterklaas en Zwarte Piet is over de eeuwen al verschillende keren veranderd, dus een keer meer veranderen, gaat het niet uitmaken. Begrijp me niet verkeerd, want ik begrijp waarom mensen zeggen dat ze Zwarte Piet willen houden, maar ik begrijp ook de mensen die Zwarte Piet weg willen hebben.
Met citaat antwoorden