De Wever: ''Pietenpact' is compleet overbodig'
Er is in Vlaanderen geen probleem meer rond Zwarte Piet, maar het ‘Pietenpact’ rakelt de discussie weer op. Dat stelt N-VA-voorzitter Bart De Wever tegenover Radio 1 bij de aankomst van Sinterklaas in Antwerpen. ‘Het is normaal dat de Vlamingen ook respect vragen voor hun tradities.’
Gisteren kondigden het Gemeenschapsonderwijs, het Katholiek Onderwijs, de Gezinsbond, Vlaamse kindertelevisiezenders en -producenten, jeugdtheaters en speelgoedketen Dreamland het ‘Pietenpact’ aan. Die handleiding moet zorgen ‘voor een Sinterklaasfeest zonder raciale stereotyperingen’. Daarbij is Piet niet langer zwart en wordt hij ook niet meer geportretteerd als de knecht van Sinterklaas.
‘Dit is compleet overbodig’, vindt De Wever. ‘Dat probleem stelt zich niet in Vlaanderen. Het was eigenlijk vorig jaar ook al opgelost met de ‘roetpiet’. Dat is een respectvolle traditie, niemand voelt zich gekarikaturiseerd. Het is toch ook nog altijd kindvriendelijk, het blijft Zwarte Piet. Dus waarom daar terug over beginnen: het blijft mij een volkomen raadsel.'
‘De Vlamingen willen gerust respect opbrengen voor iedereen, maar ze vragen ook een beetje respect voor hun tradities’, besluit De Wever. ‘Dat vind ik maar normaal.’
Eerder toonde het Minderhedenforum zich tevreden met de aandacht voor de problematiek. Volgens voorzitter Wouter Van Bellingen gaat het Pietenpact echter nog niet ver genoeg. Het forum vraagt zich af of de figuur van Zwarte Piet überhaupt moet blijven bestaan.
Bron: DS 12/11/2016
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161112_02568187
Mening: Ik vind het een zinloze discutie en al helemaal geen onderwerp voor politiek. Ik ben het eens met Bart De Wever, de roetpiet is een mooi compromis, maar is het eigenlijk nodig hierover zo'n heisa te maken? Het zijn tradities en kinderen kijken niet op een racistische manier naar deze figuren. Het feit dat je er zoveel aandacht aan besteed kan er misschien voor zorgen dat de kinderen het juist wel gaan veralgemenen. Je moet hen duidelijk leren dat iedereen gelijk is, maar laat hen toch gewoon geloven in hun waarheden.