Facebook past advertenties op basis van ras aan na kritiek
Social media-bedrijf Facebook heeft vrijdag gezegd dat het gedeeltelijk stopt met adverteren op basis van etniciteit. De aankondiging komt na kritiek op het beleid waardoor Facebookgebruikers met verschillende achtergronden verschillende advertenties krijgen te zien.
Volgens Facebook was de tool bedoeld zodat adverteerders specifieke etnische groepen konden bereiken met 'relevante' reclame. Het gaat om reclames voor huizen, banen en kredietaanbiedingen. Nieuwsorganisatie Pro Publica berichtte vorige maand dat adverteerders kunnen kiezen bij welke bevolkingsgroepen ze niet willen adverteren.
Onze eigen redactie deed de test en kon een huuradvertentie publiceren waarbij geloofsgroepen als moslims worden uitgesloten.
Politici en burgerrechtenorganisaties noemen het gevaarlijk dat er juist onderscheid wordt gemaakt op raciaal gevoelige thema's als huizenmarkt, werkgelegenheid en kredietwaardigheid. Volgens Reuters is het mogelijk zelfs strafbaar. Facebook belooft nu dat de advertentietoepassing 'Etnische Affiniteit' voor deze onderwerpen wordt uitgeschakeld.
In een blogpost verdedigt de chef privacy van Facebook het advertentiebeleid. "Er zijn heel veel niet-discriminerende toepassingen maar we hebben besloten dat we ons het beste kunnen verdedigen tegen discriminatie door het stopzetten van dit soort advertenties", aldus Erin Egan. Het nieuwe beleid verplicht adverteerders te beloven dat ze etniciteit niet discriminerend inzetten bij hun reclames.
bron: De Morgen 12/11/2016
http://www.demorgen.be/technologie/...itiek-b357ae00/
Mening: Naar mijn mening is dit soort advertenties ook een onderdeel van discriminatie. Men kan ervoor kiezen dat bv. moslims een advertentie over een huis niet kunnen zien, omdat men geen moslims in dat huis wilt. Daar gaat 'het adverteren op basis van etniciteit' net iets te ver. Ik geloof wel dat het voor andere doeleinden een goede tool was. Zo kan je ervoor kiezen om binnen één gemeente reclame te maken als je weet dat je advertentie enkel jouw gemeente aangaat. Maar omdat ik denk dat er meer nadelen dan voordelen aan vasthangen, ben ik toch akkoord met de afschaffing van deze manier van adverteren. Mensen zullen zich gediscrimineerd voelen en dat is alles behalve wat de bedoeling hiervan kan zijn.