Dit pietenpact maakt me boos en ziek, letterlijk, ik heb hier niet van kunnen slapen. Maar wat ik nog het ergste vind is dat het zoveel gehoor krijgt van de winkels, tv-zenders en scholen. Onderaan mijn comment heb ik een lijstje toegevoegd van wie het pietenpact al getekend heeft. En 1 naam in het bijzonder heeft mij veel pijn gedaan, namelijk Bart Peeters.
Toen ik zijn naam las moest ik direct terugdenken aan mijn kindertijd. Waar ik tijdens de sinterklaasperiode altijd keek naar zijn programma: "Dag Sinterklaas". Om nu te zien dat hij zijn rug gekeerd heeft naar Zwarte Piet kwetst mij zeer.
Dit pietenpact voelt voor mij aan als een aanval op mijn cultuur, maar vooral ook op mijn kindertijd. Daarom vind ik niet dat we hieraan mogen toegeven! En ik weet dat ik niet alleen sta in mijn gevoel, er zijn veel mensen die zich tegen de borst gestoten voelen door deze maatregel.
Om af te ronden wil ik nog kwijt dat het vooral door acties zoals deze komen dat het racisme in ons land stijgt in plaats van afneemt.
Petitie tegen het pietenpact:
http://www.petities24.com/zeg_nee_tegen_het_pietenpact
Mensen die het pietenpact getekend hebben:
- Sylvester, Ketnet en Studio 100 beloven geen nieuwe producten te maken of aan te kopen die Piet op een racistische wijze voorstellen.
- Bij VTMKZOOM en Dreamland zal vanaf 2017 geen zwart of bruin geschminkte Piet meer te zien zijn.
- Katholiek Onderwijs Vlaanderen
- GO! onderwijs van de Vlaamse Gemeenschap
- Gezinsbond
- BRONKS
- HETPALEIS
- Het Jeugdfilmfestival
- Afrika Film Festival
- Kif Kif
- Hugo Matthysen
- Stijn Coninx
- Bart Peeters
- Bruno Vanobbergen