11th November 2016, 19:31
|
Registered User
|
|
|
|
Ik vind dat er helemaal geen Pietenpact moet komen, laat staan dat zoveel mogelijk organisaties dit ondertekenen. Iedereen die het verhaal kent achter de Zwarte Piet, weet dat het niets met racisme heeft te maken. Zwarte Pieten zijn al jaren vaste waarden in ons land tijdens de Sinterklaasperiode. Zelfs in de negentiende eeuw was er al sprake van Sinterklaas en Zwarte Piet. Omdat bepaalde mensen vinden dat de zwarte huid racistisch is, zouden wij onze waarden aan moeten passen, terwijl het helemaal niet racistisch bedoeld is. Daarnaast is er ook nog het argument dat het een reflectie is van de zwarte slaven doorheen de geschiedenis. Ik begrijp dat mensen dit argument bovenhalen, maar ik ben het er niet mee eens. Zwarte Piet wordt gezien als een hulp, niet als een slaaf die alles moet doen want de Sint zegt.
Hoe kan je nu aan kinderen uitleggen dat er regenboog pieten zijn, pieten die blauw of groen of een andere kleur hebben? Hoe komen deze pieten aan hun kleur? Ik vind het gewoon ronduit belachelijk dat er van de Zwarte Piet een probleem wordt gemaakt. Dit is voor niet nodig. Het is jarenlang zo geweest, zelfs eeuwen, en nu komt er pas commentaar op.
Ik vind dat ieder volk, ieder land, iedere godsdienst eigen waarden mag hebben, als deze andere niet schaden. Naar mijn mening schaadt deze waarde niemand, en is het vergezocht. Daarom vindt ik dat deze Pietenpact niet nodig is.
|