Islamleerkrachten in het basis- en het secundair onderwijs zullen in de toekomst een specifieke opleiding aan een universiteit of hogeschool moeten volgen. Dat is het resultaat van een engagementsverklaring die de Belgische Moslimexecutieve en Onderwijsminister Hilde Crevits vandaag ondertekenden. Zestigduizend leerlingen volgen momenteel islamitische godsdienst bij 738 leerkrachten.
In het voorjaar kwam aan het licht dat slechts 16 procent van de islamleerkrachten in het basisonderwijs over een specifiek diploma voor lessen in islam beschikt. "Het is onbegrijpelijk dat er bijna geen voorwaarden zijn voor de islamleerkrachten in het basisonderwijs", klonk het bij Nadia Sminate (N-VA). Hilde Crevits startte daarop een overleg met de Moslimexecutieve.
Het streefdoel is dat islamleerkrachten, zowel in het basis- als in het secundair onderwijs, daar voortaan een specifieke opleiding voor volgen. Een werkgroep zal bekijken welke hogescholen en universiteiten interesse tonen om het onderwijsvak islam in te richten als lerarenopleiding. Tegen 31 maart volgend jaar moet de werkgroep met resultaat komen. De huidige leerkrachten kunnen hun job blijven uitoefenen, maar ook zij zullen worden aangemoedigd zich bij te scholen.
"Dit is de eerste keer dat het onderwijs en de Moslimexecutieve zich samen engageren om de kwaliteit te verbeteren", zegt Crevits. "We willen de levensbeschouwingen een plaats blijven geven in het onderwijs, maar daarvoor rekenen we op een heel actieve houding van die levensbeschouwingen zelf."
Naast de kwaliteitsvollere opleiding komt er ook een betere inspectie voor de islamleerkrachten. Als eerste stap komt er alvast één extra inspecteur.
Bron: Het Laatste Nieuws - 9/11/2016,
http://www.hln.be/hln/nl/1265/Onder...ng-volgen.dhtml
Motivatie: Ik vind het vrij logisch dat ook islamleerkrachten een opleiding moeten gevolgd hebben voor zij islam kunnen geven leerlingen. Het zou niet logisch zijn wanneer je voor godsdienst en zedenleer een opleiding moet gevolgd hebben en voor islam niet. Ik vind godsdienst, zedenleer en islam dan ook een vak zoals een ander. Ik heb in het secundair een vervangingsleerkracht godsdienst gehad voor drie maanden die geen opleiding hiervoor had (hij gaf geschiedenis en aardrijkskunde op mijn school). Al was hij gelovig, hij gaf zelf toe dat hij niet goed wist hoe hij bepaalde lessen moest geven en dus zette hij maar een film op of praatten we de hele les over andere onderwerpen. Hieruit leidt ik af dat ook al heb je kennis voor een vak of heb je kennis van lesgeven, voor het overbrengen of geven van dit vak is een opleiding niet overbodig.