‘Als we over meer tunnels in Brussel praten, lacht iedereen. Waarom?’
Niet minder maar meer tunnels in onze hoofdstad kunnen het mobiliteitsprobleem aanzienlijk verminderen. Dat zegt Brussels mobiliteitsschepen Els Ampe (Open VLD) in een interview met Le Soir.
Terwijl Bruno De Lille, de fractieleider van de groenen in het Brussels Parlement, begin dit jaar in De Standaard nog pleitte voor een definitieve sluiting van de Brusselse tunnels (‘Nog tien jaar en dan kunnen de tunnels dicht’), wil Els Ampe (Open VLD) net méér tunnels om het de verkeersdruk te doen afnemen. De Brusselse schepen van Mobiliteit wil inzetten op ‘ondergrondse investeringen voor auto’s’.
‘Als we over meer tunnels in Brussel praten, lacht iedereen. Waarom?’, vraagt Ampe zich luidop af. ‘Vijftien jaar geleden is beslist om straten af te zetten en zo chauffeurs te dwingen om het openbaar vervoer te nemen. Nu constateren we dat dit niet het gewenste resultaat oplevert: het aantal auto’s in Brussel is niet gedaald.’
Volgens de mobiliteitsschepen is het hoogtijd om het geweer van schouder te veranderen. ‘We moeten investeren in het metrostelsel’, vindt Ampe. ‘Er moeten betere verbindingen komen en ook meer haltes, zodat ook de inwoners van bijvoorbeeld Schaarbeek en Evere makkelijk toegang krijgen tot de metro.’ Groene perkjes en bredere fietspaden kunnen, maar moeten gepaard gaan met een betere infrastructuur voor automobilisten, aldus Ampe, die alles ‘in elkaar wil laten vloeien’.
Wat tunnels betreft, stelt Ampe voor om onder meer een ondergrondse verbinding aan te leggen tussen de ULB en het winkelcentrum Docks. ‘Nu liggen daar drie rijstroken waar steeds file is. Als we er twee wegnemen en vervangen en de route ondertunnelen, wordt niet enkel de automobilist maar ook het openbaar vervoer - dat meer plaats krijgt - daar beter van.’
Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161108_02561529 DS 08/11/2016 10.09
Eigen mening: Eindelijk is er een goed voorstel voor mobiliteit in België. Elke dag hoor je op de radio dat er file is. De regering heeft al eens gepleit om het openbaar vervoer te verkiezen, maar persoonlijk zou ik nooit het openbaar vervoer eerst kiezen. Ten eerste zijn er heel slechte verbindingen met veel overstappen en ten tweede komen de bussen vaak te laat. Als het plan van Ampe nu echt zou werken, zouden de files een pak minderen. Er is wel een probleem: de bouw van nieuwe metrostelsels, fietspaden, etc. duurt wel een tijdje, waardoor er juist meer file zal ontstaan. Er moet dus goed nagedacht worden over de voor- en nadelen van de bouw van nieuwe wegen. Maar over het algemeen ben ik een voorstander van dit voorstel.