De Spaanse gezinnen hebben de oorlog verklaard aan de bergen huiswerk die hun kinderen meekrijgen. De huistaken zullen in november tijdens het weekend ‘gestaakt’ worden. Dat deelde de Koepel van Gezinnen met Kinderen aan Openbare Scholen (CEAPA) woensdag mee.
Doel van de campagne is de totale afschaffing van het huiswerk, zei CEAPA-voorzitter José LuisPazos. Als de protestactie geen effect heeft, wordt de staking in 2017 uitgebreid naar alle weekdagen.
Volgens een onderzoek van de Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OESO) van 2012 hebben 15-jarigen in de OESO-lidstaten voor de invulling van hun huiswerk wekelijks gemiddeld 4,8 uur nodig. In België is dat 6,1 uur en in Spanje 6,5 uur. Volgens de CEAPA moeten Spaanse kinderen wekelijks vaak zelfs tien uur bezig zijn met huiswerk. Ook kinderen uit de lagere school krijgen vaak te veel huiswerk.
Het gezinsleven lijdt onder de toenemende druk van het volume huiswerk, ook in de weekends, aldus de CEAPA. Kinderen hebben nog maar zelden de tijd om te spelen, aldus de koepel, die over heel het land meer dan 12.000 ouderverenigingen vertegenwoordigt. Daarmee wordt in Spanje Artikel 31 van het VN-kinderrechtenverdrag geschonden, die kinderen recht op spel, rust, recreatie en creatieve activiteiten voorschrijft.
Bron:
http://www.standaard.be/cnt/dmf20161102_02552280
Eigen mening: Als er een staking komt tegen de hoeveelheid huiswerk die een kind opgelegd krijgt dan moet er toch al iets serieus mis gegaan zijn. Er wordt hier niet verwezen naar het niveau van het Spaanse schoolsysteem. Veel huiswerk is goed om een hoger niveau te bereiken, wordt vaak gedacht. Ik vind van niet. Een kind, vooral een jong kind, moet kunnen spelen. De ontwikkeling van die motorische en sociale vaardigheden is minsten zo belangrijk als de kennis die via het schools leren aangereikt wordt.Een schoolsysteem met minder uren huiswerk kan ook voordeliger zijn voor het niveau. Finland geeft weinig tot geen huiswerk, denk ik, en dat wordt als een van de meest rendabele systemen van de wereld aanzien.