Enkele post bekijken
  #1  
Oud 3rd November 2016, 10:35
Stephanie.G*or Stephanie.G*or is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Tielen
Posts: 47
Spoorbedrijf NMBS schrapt nog meer jobs

De NMBS wil in 2020 nog met 16.955 man personeel werken, nog eens 300 minder dan eerder gepland. Dat staat in het nieuwe ontwerp van ondernemingsplan waarover De Tijd donderdag bericht.

In een eerdere versie van december vorig jaar werd nog uitgegaan van een personeelsbestand van 17.241. In de nieuwe versie is het jobverlies nog groter. Bij de NMBS werken vandaag ruim 18.600 mensen. Over drie jaar zullen bij het spoor een vijfde minder mensen werken dan in 2014.

De bonden en de directie bereikten dit jaar een akkoord om het personeel tegen 2018 tot 18.392 te doen zakken. De bonden lieten verstaan dat ze het niet zagen zitten om daarna nog veel jobs te schrappen.

Marketing- directeur Bart De Groote wil onder meer nog snoeien in het loketpersoneel. Steeds meer tickets worden via automaten en online verkocht. De NMBS wil voorts de schuld in 2018 stabiliseren op 3,2 miljard euro. De voorwaarde is wel dat de omstreden prijsstijgingen en de flexibele tarieven in de piek- en daluren er komen.

Bron: De Standaard, http://www.standaard.be/cnt/dmf20161103_02553057
Datum: 3/11/2016

Eigen mening: Het snoeien in het loketpersoneel begrijp ik. De meerderheid die ik ken koopt hun tickets via automaten of online, zeker als we in een haast zijn. Zelfs in sommige stations is er geen loket meer te vinden. Maar om dan zoveel volk weg te schrappen, is het weer een vreemde maatregel van NMBS. Er wordt niets anders dan gestaakt door hun personeel, vanwege de uren en de betaling etc. . Nu gaan ze mensen dan maar gewoon ontslaan. Als er minder personeel is, gaat dit dan niet averechts werken? Ik ben nog niet zo zeker of dit wel heel tactisch is. Ik begrijp heel goed dat de vakbonden niet meer dan dat aantal mensen wil schrappen.
Met citaat antwoorden