2nd November 2016, 23:12
|
Registered User
|
|
|
|
Reactie op: Recordaantal kinderen op bijles door 'groeiende onzekerheid bij ouders'
Tegenwoordig ligt er een enorme druk op kinderen en dit is niet enkel te merken in de lagere of secundaire scholen. Ook in hoge scholen begint het mij op te vallen dat er meer prestatiedruk is. Punten moeten altijd beter zijn. De druk om ook hogere cijfers te halen dan je vrienden wordt een probleem. Tijdens mijn observatiestage heb ik ook gemerkt dat leerlingen vaker aan elkaar vragen hoeveel punten zij hebben op een taak of toets. Het is goed dat leerlingen een beetje competitief zijn, maar het moet aanvaardbaar blijven. Leerlingen die steeds met hun neus op de feiten worden gedrukt dat ze minder punten hebben dan de anderen krijgen een lager zelfbeeld, dat merken ouders ook. Ouders willen altijd dat hun kinderen de beste van de klas zijn, maar als ze mee kunnen tijdens de lessen en steeds hun uiterste best doen voor taken, toetsen en examens, zie ik niet in waarom een kind op bijles moet. Door de druk van medeleerlingen en ouders is het inderdaad voor het kind niet meer allemaal bij te houden. Ik denk dat het niet nodig is om meer bijlessen aan te bieden dan nodig. Leerkrachten zullen zelf wel aangeven wanneer zij dat nodig vinden en voor welke leerlingen. Dit is om de leerling te helpen niet om hen per se de beste van de klas te laten worden. We moeten minder druk leggen op de kinderen en dan is er volgens mij al een groot deel van het probleem van de baan.
|