2nd November 2016, 14:00
|
Registered User
|
|
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: Thuis
Posts: 83
|
|
Allereerst wil ik zeggen dat ik zelf nooit bijles heb gehad, dus op vlak van gevoel dat ik bij bijlessen hebben, kan ik niet veel inbrengen. Waar ik wel inbreng in kan hebben is mijn mening over bijlessen. Ik vind het systeem van bijlessen zoals het nu is niet goed.
Ten eerste bepalen leerkrachten zelf hoe hoog de lat ligt tijdens de lessen en bijgevolg ook het aantal leerlingen die deze lat niet halen. Deze leerlingen komen dan in aanmerking om bijles te volgen bij hoogstwaarschijnlijk andere leerkrachten die hetzelfde vak geven (Ik vermoed dat je geen betalende bijles kan krijgen van je eigen leerkracht, anders zou het systeem nog harder falen dan ik dacht...). Probleem: je opent de deur voor leerkrachten om opzettelijk mensen te buizen en dan door een collega (die heel toevallig de toets van de volgende dag al gezien heeft - of zelf heeft opgesteld... --' ) de "schade" te herstellen in de vorm van betalende bijles.
Dit lijkt me niet eerlijk...
Ten tweede vind ik 15 - 30 euro voor een uurtje bijles veel te veel. Hierdoor kunnen rijkeluiskinderen hun kansen om te slagen in ons onderwijssysteem blijven kopen, terwijl de groep mensen die deze 30 euro niet kunnen ophoesten, net misschien wel het meeste nood heeft aan bijles. Dit is niet alleen in ons secundair onderwijssysteem van toepassing; ook in het hoger onderwijs kan je kansen kopen (in de vorm van studiepunten). Bij het behalen van je theorie- of praktijkrijbewijs net hetzelfde. Zolang je geld hebt, kan je kansen kopen en zal je uiteindelijk wel eens slagen.
Dit lijkt me ook niet eerlijk...
Ik ben dus geen voorstander van het bijlessysteem zoals het nu is. Met het idee van bijles kan ik nog wel leven maar, ik vind dat bijles gratis en toegankelijk moet zijn voor iedereen en dat het moet aangeboden worden door de school zelf.
|