Goed nieuws voor zaterdagshoppers en pendelaars. Het nieuwe NMBS-vervoersplan, dat in december 2017 ingaat, voorziet meer treinen in de spits, op zaterdag en rond de steden. In ruil worden de tickets wel 3 procent duurder. De nieuwe dienstregeling in drie vragen.
1. Extra treinen: waar dan precies?
De bestuursleden van de NMBS keurden gisteren 63 plannen goed om het aanbod te verbeteren. Het nieuwe uurrooster wordt opgesteld in december, maar de grote lijnen liggen al vast. Op drie punten wordt de treindienst uitgebreid: tijdens de spits, op zaterdag en rond de steden.
Ontslagnemend CEO Jo Cornu: "In 2014 kregen we veel kritiek omdat het vervoersplan al klaar was toen de reizigers inzage kregen. Nu hebben we de reizigers wel gehoord. Uit die consultaties blijkt dat de oude weekenddienst achterhaald is. Op zaterdag trekken mensen naar de stad om te wandelen en te shoppen. Daar pikken we nu op in. Zaterdag krijgt een eigen dienstrooster met een beter aanbod."Ook tijdens de spitsuren komen er extra ritten, maar die maatregel is vooral damagecontrol. Vandaag staan pendelaars regelmatig recht in het gangpad. Met 10.000 extra zitplaatsen en een extra aanbod van 5 procent wordt dat probleem aangepakt. Zo'n grote uitbreiding hebben we sinds 1998 niet meer gezien, maar volstaat niet om de achterstand goed te maken. Tussen 1998 en 2014 kwamen er 70 procent reizigers bij, terwijl het aanbod slechts met 10 procent werd uitgebreid.
2. Krijgen Antwerpen en Gent eindelijk hun voorstadstrein?
Niet echt, al legt de NMBS wel extra treinen in onder de codenaam 'Angelic' (Antwerpen, Gent, Liège, Charleroi). Driekwart van de geplande uitbreidingen in het aanbod zitten in de grote steden. De stedelijke voorstadsnetten moeten de inwoners van omliggende dorpen tot in het centrum krijgen, en vice versa.Nieuw is ook dat de NMBS de reistijden tussen steden gaat terugschroeven. De voorbije decennia werd een rit steeds langer omdat meer mensen de trein namen. Tegelijk bouwde de NMBS bij de opmaak van de vervoersplannen een steeds grotere tijdsbuffer in om het aantal vertragingen te camoufleren. "Op de grote assen tussen steden gaan we weer wat van die tijd afpitsen", klinkt het.
Een greep uit het nieuwe aanbod: een rechtstreekse lijn Brugge-Zaventem tijdens het weekend, meer treinen tussen Puurs- Roosendael, Mol-Brussel en Antwerpen-Essen. Daarnaast ook extra ritten rond Genk en Hasselt, omdat daar heel wat treinen slechts om de twee uur rijden.
Intussen wordt voortgewerkt aan de S-lijn rond Brussel, het vroegere GEN. Die zal ten vroegste in 2025 klaar zijn, maar er komen wel extra ritten. Zo zou de frequentie worden verhoogd van treinen die door de nieuwe Josaphat-Schuman-tunnel rijden.3. Hoe gaat de NMBS dat betalen?
De meest evidente oplossing: de tickets duurder maken. Samen met het vervoersplan kondigde de NMBS gisteren aan dat de ticketprijzen met 2,93 procent stijgen. Dat is meer dan de gezondheidsindex van 2,38 procent. De stijging is het resultaat van een rekenformule die vastligt in het beheerscontract met de overheid en ook rekening houdt met de gestegen energieprijzen.De stijging is niet fijn, maar ook niet onredelijk. In het verleden haalde de NMBS haar stiptheidsdoelstellingen niet, waardoor ze haar ticketprijzen ook niet mocht opdrijven. Daardoor zag de spoorwegmaatschappij 15 procent aan prijsverhogingen aan haar neus voorbijgaan. Aangezien de NMBS nu wel haar doelstelling heeft gehaald, mag de prijs met een kleine 3 procent stijgen.
Cornu: "Uiteraard rekenen we ook op inkomsten van nieuwe reizigers. Het duurt ongeveer drie jaar voordat het potentieel van een nieuwe trein volledig wordt bereikt. In het eerste jaar rekenen we op 10 procent, in het tweede op 50 procent en in het derde op 100 procent."
Een derde belangrijke factor is de rijpadvergoeding die de NMBS aan infrastuctuurbeheerder Infrabel moet betalen om over de sporen te rijden. Die werd onlangs geneutraliseerd, waardoor de prijzen niet langer de pan uitswingen. "Zonder die ingreep hadden we maar de helft van deze inspanning kunnen leveren", zegt Cornu.Na jaren van droogte beleeft de Belgische spoorwegmaatschappij een kantelpunt. Voor het eerst sinds de jaren 90 komen er veel nieuwe treinen bij. Zo wordt de toename van het aantal reizigers eindelijk - eindelijk! - opgevangen met extra zitplaatsen. In het licht van de voorbije jaren is dat een opmerkelijke prestatie. Herinner u de 170 treinen die in 2011 werden geschrapt, de late ritten die geruisloos van de tabellen verdwenen of de stopplaatsen die sneuvelden.Deze inhaalbeweging volstaat niet om de achterstand weg te werken, maar is op zijn minst een stap vooruit. Dat is een opsteker voor de reiziger die de voorbije jaren werd teleurgesteld. Niet slecht voor een bedrijf dat steeds minder overheidsgeld krijgt en zijn productiviteit met 4 procent per jaar moet opdrijven. Het vervoersplan is een mooie erfenis die Jo Cornu kan nalaten. Op voorwaarde dat dit plan de onvermijdelijke politieke inmenging overleeft.
bron:
http://www.demorgen.be/binnenland/m...ckets-b3359431/
De morgen
29/10
mening: Ik vind het goed dat er iets gedaan wordt aan ons treinverkeer. ik ben het beu om op de spitsuren steeds recht te moeten staan in een overvol gangpad omdat er gewoon te weinig zitplaatsen zijn. Het is wel laat dat de NMBS hier iets aan doet omdat dit probleem er toch al een tijd is. Als je ziet dat het aantal treingebruikers met 70% is gestegen en het aantal zitplaatsen met 10% is het geen verrassing dat het zo mis loopt. Ook vind ik het niet kunnen dat de NMBS de een grotere tijdsbuffer in stelden om het aantal vertragingen te camoufleren. Dit is een belediging tegenover alle treingebruikers. Ik snap wel dat de prijs omhoog gedreven moet worden om alles vlotter te laten verlopen maar dit is wel jammer. Trein tickets zijn al duur genoeg vandaag de dag. Voor mensen die het minder breed hebben wordt de trein op den duur onbetaalbaar als de NMBS de prijs elk jaar opdrijft. Ik hoop dat er met deze mensen ook rekening wordt gehouden en eventueel zelfs een oplossing voor wordt gevonden.