Enkele post bekijken
Oud 19th October 2016, 00:44
Janne.V*rbeeck Janne.V*rbeeck is offline
Janne Verbeeck

Thaise overheid wil critici van koningshuis straffen

Thaise overheid wil critici van koningshuis straffen

di 18/10/2016 - 16:12 Rik Arnoudt

In Thailand roept de militaire junta burgers op mensen sociaal te straffen die zich bezondigen aan kritiek op het Thaise koningshuis. Majesteitsschennis is strafbaar in Thailand, maar sinds de dood van koning Bhumibol, vorige week, worden de regels bijzonder streng geïnterpreteerd.

In Thailand is majesteitsschennis een serieuze zaak, en nu er na de dood van Bhumibol een rouwperiode van een jaar is afgekondigd, is er helemaal geen ruimte voor genade. Al wie zich niet respectvol genoeg gedraagt, wordt met de vinger gewezen. "Er bestaat geen betere manier om die mensen te straffen dan hen sociaal te sanctioneren", zegt generaal Paiboon Koomchaya, minister van Justitie.

Op majesteitsschennis staat 5 jaar cel in Thailand. Koomchaya vindt dat overtreders voor het gerecht moeten worden gebracht. Hij reageert op een incident op het eiland Ko Samui, in Zuid-Thailand. Daar heeft een vrouw publiekelijk om genade moeten smeken voor een portret van de koning, in aanwezigheid van honderden boze betogers. Ze was opgepakt nadat ze beledigende opmerkingen over de koning op het internet haf gepost.

De laatste dagen duiken her en der beelden op de sociale media op waarop te zien is hoe mensen worden beschimpt die zich niet respectvol genoeg zouden gedragen.

In de hoofdstad Bangkok staan lange rijen mensen aan te schuiven aan de bankkantoren om een speciaal herdenkingsbiljet van 100 baht ter ere van koning Bhumibol te bemachtigen. De biljetten zijn eigenlijk 5 jaar geleden al uitgegeven, maar pas nu is de vraag ernaar enorm. De biljetten kosten intussen al het dubbele van hun echte waarde, en sommige banken verkopen maar ten hoogste 5 biljetten per klant omdat de voorraad vlug slinkt.

Bron: 18/10, De Redactie, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/buitenland/1.2796549

Eigen mening
Als ik dit artikel lees, stel ik me toch een aantal vragen bij de beelden van enkele dagen geleden. Honderden, duizenden Thai op straat, in het zwart gekleed, huilend en rouwend om hun overleden vorst. Hebben ze echt verdriet? Of creëert men hier een scène zoals in Noord-Korea enkele jaren geleden waarbij geen enkele burger zich anders durfde te gedragen dan in diepe rouw?
Een aantal kritische westerlingen vroegen zich reeds af hoe de situatie in Thailand zal evolueren na het overlijden van Bhumibol. In de voorbije jaren raakten de gemoederen af en toe al eens verhit, maar de koning en de liefde van het volk voor de koning deed dit toch telkens weer bekoelen. Ik vraag me af hoe de situatie nu zal zijn, zonder koning en met verstrengde regels omtrent majesteitsschennis.
Ik kan het me niet inbeelden hoe het is om een land te leven waar je niet vrij bent om te zeggen wat je wil en ik zou er ook absoluut niet in kunnen leven. Uiteraard moet je altijd wel opletten met wat je zegt en wat je op het internet gooit, maar ik vind wel dat je altijd het recht hebt om je mening te geven over een bepaald iets. Als de koning of de regering zijn werk niet goed doet en je kan je mening daarover duidelijk staven met goede onderbouwde argumenten, waarom niet?
Uiteraard mag ik daarover niet oordelen, ik ken Thailand niet, ik ken de cultuur, de geschiedenis, het klimaat, de publieke sfeer, ... er niet.
De laatste dagen circuleren er heel wat geruchten over de Thaise kroonprins rond die niet helemaal koosjer zijn. Ik vraag me dan af hoe de Thai daarop gaan reageren.Waar legt de Thaise overheid de grens tussen majesteitsschennis of gewoon onrespectvol geroddel?
Met citaat antwoorden