De privacy van facebookgebruikers is er iets op vooruit gegaan. Verschillende bronnen melden dat het nieuwe privacyverdrag dat Facebook afgelopen weekend ondertekende een verbetering is ten opzichte van het oude. Maar zij zien ook dat de privacybescherming nog ondermaats is.
Het nieuws dat Facebook het nieuwe Privacy Shield-verdrag had ondertekend, werd afgelopen weekend wantrouwend ontvangen. De Oostenrijkse activist Max Schrems sprak uit dat dit verdrag even lek is als voorloper Safe Harbour. In ons land plaatsten veel facebookgebruikers een bericht op hun tijdlijn waarmee ze Facebook uitdrukkelijk melden dat hun gegevens niet gebruikt mogen worden.
Aangescherpt
Sander van Voorst, redacteur online privacy bij Tweakers, zegt dat de situatie er juist op vooruit is gegaan door het verdrag. "Het Privacy Shield-verdrag scherpt de regels ten opzichte van het oude verdrag aan. We zijn dus iets beter beveiligd dan voorheen. Ook kunnen mensen nu bijvoorbeeld bij een speciale ombudsman terecht met klachten over het delen van hun persoonlijke gegevens door partijen. Dat kon eerst niet."
Van Voorst vindt echter wel dat het nog stukken beter kan. "Deze regels mogen dan wel strikter zijn, maar voor veel critici is het nog steeds niet genoeg. Privacy Shield wordt door hen als een papieren tijger gezien. Zij vinden de regels nog te breed interpreteerbaar."
Kritisch
Ook advocaat privacyrecht Michiel Coops van ABC Legal kijkt kritisch naar het nieuwe verdrag, ondanks het feit dat het strenger is. "Op zich is het prima dat de EU en VS een poging wagen om het uitwisselen van gegevens te beschermen. Het lijkt mij echter een vergeefse poging. De Amerikaanse inlichtingendiensten kunnen namelijk alsnog vrij eenvoudig aan de persoonsgegevens komen. Het toezicht op die praktijken vindt achter gesloten deuren plaats. Het nieuwe verdrag verandert daar verder weinig aan."
Bron:
http://www.hln.be/hln/nl/4125/Inter...ken-beter.dhtml
Eigen mening: Na talloze kritische uitlatingen van de vele Facebook-gebruikers komt er eindelijk een verbeterde privacy. Ik snap dat Facebook winst wil maken, net zoals ieder bedrijf, maar op dit moment gaan ze iets te vrij om met de gegevens van hun gebruikers. Een mogelijke oplossing zou kunnen zijn dat, als je geen reclame (en dus ook uitgeleverde gegevens) wilt, je jaarlijks een klein bedrag betaald. Dit zouden de meeste klanten wel betalen, aangezien Facebook een zeer nuttige site is. Zo kan je als gebruiker zelf bepalen of je je privacy wilt behouden want in onze samenleving wordt het als vanzelfsprekend beschouwt dat je Facebook gebruikt maar velen doen dit niet omdat ze anders hun privacy kwijt zijn.