13th October 2016, 21:57
|
Janne Verbeeck
|
|
|
|
Het "Lam Gods" is terug in de Sint-Baafskathedraal
Zoals minster Gatz zegt, hoop ik dat het geld gevonden kan worden! Het zou ontzettend jammer zijn, moest zo'n prachtstuk "verwaarloosd" worden.
Dergelijke nieuwe technieken kosten ontzettend veel geld, maar zijn wel absoluut de moeite waard. Het resultaat mag er zeker zijn!
Naar mijn mening wordt er veel te weinig aandacht besteed aan het cultureel erfgoed in ons land. Al deze voorwerpen, schilderijen, bouwwerken, literatuur, .... bepalen mee wie de Belgen zijn, het is onze geschiedenis en we mogen er absoluut trots op zijn.
Daarom ben ik ook blij met het project van minister Weyts om de panelen en de kerk een beetje extra in de verf te zetten!
De techniek en de esthetiek van het Lam Gods zijn verbluffend en er hangt een ellenlange en boeiende geschiedenis aan vast, beginnende in de 16de eeuw en met enkele turbulente momenten voor- en na de twee wereldoorlogen.
Toch is het jammer dat men cultuur en erfgoed niet meer gepromoot krijgt in België. Waarom komen er mensen van over de hele wereld naar ons land om deze zaken te bezichtigen terwijl sommige landgenoten niet eens de uitvoerder van deze panelen kent? Deze taak ligt bij de overheid, en daarin faalt ze, naar mijn mening, toch een beetje.
Ook in de lessen geschiedenis zou er meer aandacht besteed kunnen worden aan de vaderlandse geschiedenis!
|