Enkele post bekijken
  #1  
Oud 8th October 2016, 17:29
Jolien.R*ns Jolien.R*ns is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Geel
Posts: 68
Crevits: "Ben me bewust van uitdagingen in kleuteronderwijs"

Vlaams minister van Onderwijs Hilde Crevits (CD&V) zegt zich bewust te zijn van "de uitdagingen in het kleuter- en bij uitbreiding het basisonderwijs". Dat doet ze nadat directeurs van twee kleuterscholen er in Het Nieuwsblad en De Standaard mee hadden gedreigd naar de rechter te stappen als er geen extra geld komt.
Kleuterscholen krijgen in de praktijk zo'n tweehonderd euro per kind minder. De kleuterscholen trekken nu mogelijk naar de rechtbank als dat niet snel verandert, zegt Guido Sauwens, voorzitter van de Werkgroep Kleuterscholen Vlaanderen. "Het is zo dat wij naar de minister een ingebrekestelling versturen. Twee scholen tekenen daarvoor. Dit is voor alle drieduizend kleuterscholen in Vlaanderen een eerste juridische stap om de minister tot beweging te brengen; Als daar geen antwoord op komt, dan moeten we verdere juridische stappen zetten. Dat zal dan zijn via de Raad van State of via het Grondwettelijk Hof."

Inhaalbeweging

"De Werkgroep is welkom op het kabinet", laat Crevits weten in haar schriftelijke reactie. "Eerder was er een overleg met de Werkgroep." Dat het kleuteronderwijs anders dan het lager onderwijs wordt gefinancierd, erkent Crevits wel. "Dat is een historisch gegeven. Het groeit voort uit de veronderstelde mindere aanwezigheid van kleutertjes in vergelijking met lagereschoolkinderen."

Maar de minister van Onderwijs haalt aan dat de afgelopen jaren al een aantal belangrijke inhaalbewegingen gebeurd zijn. Zo gingen er in 2012 voor 60 miljoen extra middelen naar het basisonderwijs. "Die kwamen voornamelijk ten goede aan de omkadering van het kleuteronderwijs."

Crevits wijst er verder op dat door de aangroei in leerlingen de werkingsmiddelen basis- en secundair onderwijs blijven stijgen: in 2017 met 4 miljoen euro. "Ook de middelen die we vrijmaken om extra leraars te betalen blijven stijgen: in het basisonderwijs is dat 80 miljoen. Dit jaar wordt er 950 euro extra toegekend voor elke anderstalige kleuter, dat is een extra investering van 5 miljoen euro."

Als er meer financiële ademruimte komt, dan plant Crevits het geld "prioritair in het basisonderwijs te investeren".

Bron: De redactie, 8/10/2016, http://deredactie.be/cm/vrtnieuws/binnenland/1.2788026

Eigen mening:
Het is van belang dat er geïnvesteerd wordt in goed onderwijs. Hieraan hangt natuurlijk een prijskaartje. Alle materialen die in het onderwijs gebruikt worden gaan natuurlijk een tijdje mee, maar bepaalde zaken zijn toch aan vervanging toe. Er zijn ook al een groot aantal scholen overgeschakeld naar digitale borden. Dit is niet goedkoop, maar de leerkrachten kunnen meer gaan inspelen op de leefwereld van de kinderen. Als wij het vroeger hadden over bijvoorbeeld de evolutieleer, had de leerkracht hier prenten of afbeeldingen van. Nu kunnen leerkrachten een powerpoint maken met daar de afbeeldingen in of ze kunnen nu zelfs een filmpje tonen.
In het kleuteronderwijs is het dus ook van groot belang dat er blijft geïnvesteerd worden in onderwijs. Deze kinderen worden opgevoed in een digitale wereld. Zij kennen niets anders en door digitalisering kan men ook veel leren van elkaar. Er is ook al een groot deel van de kleine kinderen die al kunnen tellen tot tien, omdat ze educatieve spelletjes spelen op de tablet van mama of papa. Hier bedoel ik vooral kleuters mee. De scholen kunnen ook in nieuwe speeltuigen investeren, zodat kinderen ook buiten kunnen en zich verder kunnen ontwikkelen. Dat ze leren samen spelen en delen.
Het is ook goed dat elk jaar meer geld wordt vrijgemaakt voor extra leraars.
Hierdoor kunnen wij (alle leerkrachten of mensen in het onderwijs) ervoor zorgen dat er beter onderwijs wordt geleverd.
Met citaat antwoorden