Enkele post bekijken
  #2  
Oud 5th October 2016, 13:59
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Leerlingen in de school expliciet voorbereiden op de rol van ouder gaat misschien een beetje te ver. Wel vind ik dat we de leerlingen in het onderwijs moeten voorbereiden op de 'echte' volwassen wereld. Op school moet er niet enkel algemeen vormende leerstof aangeboden worden. We moeten de leerlingen ook vaardigheden aanleren die ze nodig hebben buiten de schooluren. Hierbij denk ik bijvoorbeeld aan kritisch denken, verantwoordelijkheid en omgaan met anderen. Dit zijn allemaal zaken die de leerlingen zullen nodig hebben als ze later de rol van ouder zouden invullen. In een bepaald opzicht bereidt het onderwijs de leerlingen dus voor op hun ouderrol.

Het onderwijs is natuurlijk niet alleen verantwoordelijk om de leerlingen hier op voor te bereiden. Het zijn de ouders die hier voor een groot deel voor moeten zorgen. Niet elke gezinssituatie is even gemakkelijk en zorgt voor een even goede voorbereiding van de kinderen op het volwassen leven. Dat de school hier dus voor een deel bij helpt, is volgens mij een goede zaak. Het kan de kinderen meer mogelijkheden geven in hun verdere leven en bijdrage tot een goede opvoeding. Als leerlingen zelf een goede opvoeding met waarden en normen hebben meegekregen, kunnen ze dit later ook beter overdragen naar hun kinderen.
Met citaat antwoorden