Enkele post bekijken
  #1  
Oud 4th October 2016, 06:26
L*ura.present L*ura.present is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2013
Locatie: Malle
Posts: 172
Succes nieuwe lessenreeks islam verrast Thomas More hogeschool

Succes nieuwe lessenreeks islam verrast Thomas More hogeschool

Turnhout - Aan de Thomas More hogeschool is gisteren op de campus Turnhout een lessenreeks rond de islam van start gegaan. Er moesten banken en stoelen bij geplaatst worden om alle vijfendertig leerlingen een plaatsje te bieden.

Islam is een van de verplichte keuzevakken voor de studenten die Leraar Lager Onderwijs willen worden. “Het is toch een historische avond”, sprak een enigszins ontroerde Kristien Aubroeck, docent godsdienst van de Lerarenopleiding in Turnhout. “Honderd jaar is er aan Thomas More katholieke godsdienst onderwezen. In het 101ste jaar voegen we daar de islam aan toe.”

Het keuzevak kwam er onder impuls van twee leerlingen van de hogeschool, Karim Vranckx en Dilara Arikan. “Op de onthaaldagen zag ik dat het vak godsdienst in ons lessenpakket zit”, vertelt Karim. “Omdat we niet gedoopt zijn, mogen we dat nooit geven. We konden in de plaats een ander vak volgen, om bijvoorbeeld ook als computerleerkracht te werken. Toen hebben we voorgesteld om iets te doen met onze eigen godsdienst.”

Bron: Gazet van Antwerpen, 4/10/2016 (http://www.gva.be/cnt/blwad_0249979...more-hogeschool)

Mening
In een multiculturele samenleving mogen we het, naar mijn mening, ook wel multireligieus aannemen. Christendom en islam komen met elkaar in contact en het is een goed gegeven dat Thomas More dit nu aanreikt. Zeker omdat de studenten anders 'de keuze' hadden om een ander niet - religieus vak te volgen. Het is goed dat ze nu islam kunnen volgen want anders gaat het geloof van kinderen en jongeren uit de islam vooral thuis aangereikt worden.
Ondanks er twee of drie studenten effectief islam mochten geven, was er toch een breed, niet - moslim publiek. Dit verraste me gisteren wel aangenaam. (Ikzelf zat ook in de les.) Het publiek had één zaak gemeenschappelijk, ze kwamen allemaal in contact met islam en waren er nieuwsgierig naar. Ik denk dat het een goede start was om in de toekomst nog meer van dit soort initiatieven op poten te zetten.
Met citaat antwoorden