Enkele post bekijken
  #1  
Oud 2nd October 2016, 15:03
Annelies H*nssens Annelies H*nssens is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2014
Locatie: B*erse
Posts: 80
Op de fiets stappen kan in Antwerpen tot 400 euro opleveren

Wie in Antwerpen werkt, kan binnenkort rekenen op een subsidie tot 400 euro om een fiets te kopen. Een eerder aangekondigde regeling daarvoor is nu verfijnd. In 2017 startten er heel wat mobiliteitswerken en de stad wil zo veel mogelijk auto’s van de baan. Oppositiepartij Groen pleit voor een structureler systeem.

Enkele maanden geleden werd aangekondigd dat een premie van 150 euro zal worden gegeven aan werknemers die voortaan de fiets in plaats van de auto nemen, wanneer ze tijdens de werken door hindergebied richting de stad moeten. Er zouden nog aanvullende regels komen.

Die zijn nu concreter geworden. Wie minstens vier keer per week naar het werk fietst, krijgt daar een extra premie van 50 euro voor. Geeft de werkgever zelf nog 100 euro, dan past de stad nog eens 100 euro bij. In totaal dus 400 euro voor de aankoop van een fiets, zo meldde Gazet Van Antwerpen.

Het stadsbestuur zoekt momenteel naar een gps-systeem, waarmee het de werknemers een jaar lang gaat volgen om te zien of ze wel voldoen aan de subsidievoorwaarden. De stad zei eerder 300.000 euro voor het project te voorzien.

Oppositiepartij Groen ziet goede kanten aan de maatregel. ‘Het achterliggende idee, minder auto’s en meer fietsers voor woon-werkverkeer, is goed en promoten we al lang. Dit is nu een interessant experiment, waarmee we kunnen zien welk effect een dergelijke maatregel heeft’, zegt Antwerps fractieleider Wouter Van Besien. ‘Later moet je naar een structureler systeem gaan. De stad heeft ook nog veel werk aan de fietsinfrastructuur. Die moet goed zijn, met veilige en comfortabele fietspaden, ook op kruisingen.’

Bron: De Standaard http://www.standaard.be/cnt/dmf20161001_02496360
Datum: 1 oktober 2016

Mijn mening: Ik ben voorstander van het idee om fietsen naar het werk te promoten. In dit geval gaat het over Antwerpen waar ze mensen willen aansporen om te fietsen om zo minder verkeer in de stad te hebben en zo files te vermijden. Dit is positief voor het milieu en voor de gezondheid van de mensen. Zo zijn ze elke dag sportief bezig en vermijden ze files die veel stress doen ontstaan. Het is goed dat de stad de mensen wil aansporen door ze hiervoor een vergoeding te geven. Toch denk ik dat er vooral bij de mensen een mentaliteitsverandering moet komen. Ze moeten beseffen dat het milieu niet alle lasten kan blijven dragen en dat er betere alternatieven zijn. Dit project kan natuurlijk wel een goede aanzet zijn om mensen te overtuigen toch de fiets te nemen. Dat er nog moet gewerkt worden aan de fietsinfrastructuur lijkt me wel logisch. Mensen aanzetten om zich met de fiets te verplaatsen gaat enkel als ze dit op een veilige manier kunnen doen.
Met citaat antwoorden