28th September 2016, 21:20
|
Registered User
|
|
|
|
We moeten altijd oppassen als we een opiniestuk lezen. De cijfers die erin staan, zijn niet altijd even correct. Het is spijtig dat mevrouw Dala haar cijfers niet verdedigt met studies i.p.v. schattingen. Ik wil hier niet beginnen met het te gaan ontkennen, maar dat één op de vijf vrouwen in de Verenigde Staten verkracht wordt, lijkt me onwaarschijnlijk veel. Tevens vermeldt ze dat er discussie bestaat over de definitie van verkrachting. Nu, dat is wel waar, maar dat wil dan zeggen dat je er ook moeilijk een cijfer op kan plakken. Naar welke 'definitie' richt het cijfer zich dan?
Het is inderdaad wel hoognodig om verkrachting beter aan te pakken, straffen te herzien, enz..., maar als we dat willen doen, vind ik niet dat we ons alleen kunnen focussen op vrouwelijke slachtoffers. Mannelijke slachtoffers van verkrachtingen worden dikwijls niet au serieux genomen en durven dan ook dikwijls geen aangifte doen. Dikwijls genoeg lees ik op verscheidene fora hoe er de spot wordt gedreven met verkrachte jongens en mannen. Misschien wordt het dan ook eens tijd om daar naar te durven kijken? Cijfers én effecten van verkrachting op meisjes en vrouwen én jongens en mannen bij ons zijn niet alleen onderbelicht. Het onderwerp blijft taboe.
|