Enkele post bekijken
  #1  
Oud 23rd December 2005, 21:15
Pieterjan's Avatar
Pieterjan Pieterjan is offline
------
 
Geregistreerd op: Sep 2004
Locatie: Herselt
Posts: 344
Rijbewijs eenvoudiger

Rijbewijs halen eenvoudiger


BRUSSEL - De ministerraad heeft vandaag ingestemd met een nieuwe rijopleiding. Die moet vanaf 1 september 2006 van kracht worden, verklaarde minister van Mobiliteit Renaat Landuyt. Het doel is dat iedereen op zijn achttiende verjaardag zijn rijbewijs kan halen, aldus nog de minister.
Het huidige systeem van rijopleidingen is erg ingewikkeld, stelt Landuyt. Uit studies blijkt ook dat mensen die hun rijbewijs via vrije begeleiding halen geen slechtere chauffeurs zijn dan zij die via de rijschool hun rijbewijs halen.

Vanaf 17 jaar kan men een theoretisch examen afleggen, waarna men minstens drie maanden kan oefenen met een begeleider in voorbereiding voor de praktische proef. Die begeleider moet minstens acht jaar rijervaring hebben.

Twee systemen

Er zijn twee schoolsystemen. Ofwel volg je zes uur rijles en kan je dan minimum drie maanden oefenen met een begeleider, ofwel volg je 20 uur rijles en kan je drie maanden zonder begeleider oefenen. Maar dan moet je wel achttien jaar oud zijn.

Gedurende het eerste jaar na het behalen van het rijbewijs geldt een nultolerantie inzake verkeerovertredingen. Wie een overtreding van de derde of vierde graad begaat, ziet zijn rijbewijs ingetrokken en moet het theoretische en/of praktische examen opnieuw afleggen.

Landuyt overlegt nu met de rijschoolsector om de opleidingen van zes en twintig uur in te vullen. Ook is overleg nodig met de examencentra over de invulling van het rijexamen. Tenslotte stelde de minister dat hij nog met de onderwijsministers van de verschillende gemeenschappen wil praten over de integratie van de theoretische rijopleiding in het onderwijs.

Beroepsfederatie: ,,Niets over de inhoud?''

De Federatie van de Beroepsautorijscholen van België (FAB) vindt het jammer dat enkel over de prijs en de duur van opleidingen gesproken wordt en met geen woord over de inhoud wordt gerept. Dat zegt voorzitter Georges Van Aerschot. Het voorstel van Landuyt houdt volgens Van Aerschot ook geen rekening met de evolutie op Europees niveau. Het gemiddeld aantal uren praktijk bedraagt in Europa 27,6, terwijl in het voorstel van Landuyt in een van de systemen sprake is van een minimum van zes uur. ,,Maar wat kan men nu op zes uur tijd leren?'', aldus de voorzitter.

Voorts moet een vrije begeleider enkel sinds acht jaar een rijbewijs hebben, maar verder is er geen enkele controle op hoe en hoe vaak de begeleidier in die acht jaar daadwerkelijk gereden heeft.

Van Aerschot was verrast dat hij de nieuwe regeling via de media moest vernemen en dat er vooraf geen overleg met de sector was.

VAB positief

De VAB vindt de voorgestelde hervorming van de rijopleiding ,,een goede, maar slechts een eerste stap''. Een en ander moet immers nog ingevuld worden. De Vlaamse automobielclub zal daarbij onder meer ijveren voor een tussentijdse evaluatie in de loop van de rijopleiding, voor de invoering van nieuwe technieken zoals bijvoorbeeld de rijsimulator en voor een professionele begeleiding van de vrije begeleiders.

Positief is ,,dat de verschillende opleidingsmodellen gelijkwaardig worden, waarbij niet zozeer de duur van de opleiding van belang is maar wel de kwaliteit en het opdoen van ervaring'', aldus de VAB in een mededeling.

Touring: ,,goedkoop en niet veilig''

Minister Landuyt ,,kiest voor goedkoop in plaats van voor veiligheid'', stelt automobielorganisatie Touring van zijn kant in een reactie. De hervorming is er duidelijk op gericht zoveel mogelijk jongeren in de richting van de goedkopere maar niet-professionele vrije begeleiding te duwen, verzucht Touring. Dit zal niet zorgen voor een daling van het aantal doden en zwaargewonden in het verkeer. ,,In geen enkele ander land bestaat de vrije begeleiding zoals die in ons land bestaat.''

Touring wijst erop dat de prijs van de opleiding in een rijschool verlaagd kan worden, bijvoorbeeld met rijopleidingscheques, gefinancierd door het Verkeersveiligheidsfonds, door een verlaging van de BTW of door het fiscaal aftrekbaar maken van de opleiding.

Test-Aankoop: blij met vrije begeleiding

Consumentenorganisatie Test-Aankoop is verheugd dat ,,de kaart van de vrije begeleiding volop uitgespeeld wordt'' in het voorstel van Landuyt. Een recente studie van het Steunpunt Verkeersveiligheid toonde aan dat de vrije begeleiding minstens even goede resultaten geeft als de opleiding in een rijschool, aldus de verbruikersorganisatie.

RYD: ,,stap achteruit''

Voor de Responsible Young Drivers is de hervorming van Landuyt "een stap achteruit". ,,Door de kwaliteit van de opleiding ondergeschikt te maken aan de prijs, zal de onwetendheid van de jongeren alleen maar toenemen.''

kld
__________________
"Helden en getal zijn woorden die niet paren, leeuwen lopen in geen benden, veel kan zo weinig zijn. Macht van getal is zo vaak waan van macht. Wie zijn getal niet kent, kent zijn moed en één kan dan een leger zijn".- Cyriel Verschaeve -
Met citaat antwoorden