Enkele post bekijken
  #1  
Oud 24th September 2016, 15:28
gertjan.p*llis gertjan.p*llis is offline
Registered User
 
Geregistreerd op: Sep 2016
Locatie: Beerse
Posts: 51
Hooglerares bant laptops uit aula

Hooglerares bant laptops uit aula

Een hooglerares Nederlandse letterkunde aan de Universiteit Leiden, Yra van Dijk, is het beu om tegen een zaal vol achterkanten van laptopschermen aan te kijken. Hoewel pen en papier nauwelijks nog gebruikt worden, besloot Van Dijk dit jaar laptops en mobiele telefoons uit haar colleges te weren.

‘Bij een hoorcollege probeer je een bepaalde sfeer op te roepen in de zaal’, zegt Van Dijk in De Volkskrant. ‘Dat lukt niet als alle studenten een laptop gebruiken.’ Hun aandacht verschuift dan van het spreekgestoelte naar het scherm. ‘Ik kreeg de indruk een muur van zombies toe te spreken.’

Met het verbod wil de hoogleraar naar verluidt ook een debat op de universiteit op gang brengen over de rol van technologie.

Aan de universiteit van Princeton, in de Verenigde Staten, werd volgens de Volkskrant onderzocht welke consequenties het gebruik van computers en telefoons tijdens lessen heeft op de concentratie en de kwaliteit van de aantekeningen van studenten heeft. Daaruit bleek dat aantekeningen gemaakt op een laptop minder gestructureerd zijn dan aantekeningen die met de hand zijn gemaakt.

Bron: De Standaard (http://www.standaard.be/cnt/dmf20160924_02484126)
Datum: 24/09/2016

Eigen mening: Langs de ene kant ben ik het niet eens met Yra van Dijk. Zij zegt dat ze het beu is dat de leerlingen gebruik maken van een laptop in de les, wat ervoor zorgt dat de leerlingen minder aandacht hebben voor haar en de leerstof. Ik denk dat we ons in een tijdperk bevinden waar we gebruik moeten maken van de hedendaagse technologie en waar deze ons ook kan helpen efficiënter om te gaan met de leerstof. Langs de andere kant kan ik ook begrijpen dat dit afleidend kan werken en de lessen kan verstoren. Het is dus de opdracht om een evenwicht te zoeken tussen de twee.
Met citaat antwoorden