Politietekort laat zich ook voelen op de weg
Lang wachten op de politie na een ongeval is geen uitzondering op de snelwegen. Door een tekort aan mankracht én voertuigen geraakt de wegpolitie amper nog op de baan.
De bezetting bij de politiedienst die instaat voor de veiligheid op snelwegen is al lang een probleem. Meestal merkt de doorsnee weggebruiker daar weinig van – je ziet het niet als een patrouille niet rijdt. Maar de afgelopen maanden laten de gevolgen van het gebrek aan personeel en materiaal zich wel regelmatig voelen bij bijvoorbeeld aanrijdingen op de grote Ring rond Brussel. Het resultaat: de rijstrook blijft lange tijd versperd en intussen groeien de files aan.
‘We zijn al blij als we vernemen dat de voertuigen op de pechstrook zijn geraakt’, zegt Rudi Conings, afgevaardigde van vakbond VSOA en een ervaren inspecteur van de federale wegpolitie. ‘Dat geeft ons wat meer ademruimte.’
In theorie moeten er van elke verkeerspost tijdens de piekmomenten twee ploegen op de baan zijn. In elke provincie zouden dat vier tot acht politie-auto’s zijn, met telkens twee personen. In de drukke regio Brabant, waar de E40, de Brusselse Ring en de E19 lopen en er bijna de hele dag druk verkeer is, blijkt dat dikwijls niet mogelijk. Soms is het al een succes als er één ploeg per verkeerspost beschikbaar is: geen enkel ’commissariaat’ is daar op volle sterkte.
Vooral de verkeerspost Reyers, te midden van de Ring bij het knooppunt met de E19 naar Antwerpen, is zwaar onderbemand. Er zouden meer dan dertig mensen moeten werken, maar het zijn er in de praktijk veertien. Het gevolg: bij incidenten moet een andere ploeg ter plekke gaan. Die komt van verder, waardoor het langer duurt. En de eigen regio wordt intussen verwaarloosd.
De federale politie bevestigt de grote tekorten. ‘Momenteel zijn er bij de wegpolitie 270 mensen te weinig op een totaal van 1.200’, zegt woordvoerder Peter De Waele. ‘Vooral in Brabant, Antwerpen en Oost-Vlaanderen is er te weinig volk. De politiewerking staat in het algemeen onder druk door de inspanningen die worden geleverd rond vluchtelingen, transmigratie, het Kanaalplan en terrorisme. Er is over de hele politie heen een tekort van twintig procent.’
Bron: De Morgen, 22/09/2016, N.V.
Eigen mening:
Het gebrek aan politieauto’s op straat is al heel lang een probleem, maar ik denk dat als men investeert in mankrachten bij de politie op dit tekort op te vullen, dat de economie er winst uit kan halen. Files kosten ons ongeveer 600.000 euro per dag en op drukke dagen ligt dit cijfer nog veel hoger. Als politieauto’s tien of twintig minuten later aankomen bij een ongeval, omdat ze te weinig mankrachten hebben, dan zorgt dit voor een langere file. Als ze op de plaats van het ongeval eerder aankomen, kunnen ze het verkeer sneller in goede banen leiden en zal de file sneller opgelost geraken. Hierbij zal men de kosten drukken van de dagelijkse files. De vraag is dan of het kostplaatje van deze extra mankrachten opweegt ten opzichte van de kosten die we drukken bij de files.
Tegelijkertijd is het heel gunstig voor ons klimaat. Files zorgen voor zeer veel fijn stof in onze lucht. Als de files sneller opgelost geraken, dan staan de bestuurders minder lang op de weg. Hierdoor zullen er minder schadelijke stoffen in onze atmosfeer komen en besparen we er jaarlijks ook nog op.
|