“We moeten streven naar een harmonisering van de Europese regels rond inhalen”, zegt verkeersspecialist Jef Van den Bergh (CD&V) in een reactie op de berichtgeving dat minister van Mobiliteit François Bellot (MR) de strijd wil opvoeren tegen truckers die inhalen bij regenweer.
“De Belgische regels liggen anders dan in de rest van Europa”, stelt Van den Bergh vast. “In België mag je niet inhalen op 2 x 2-snelwegen, tenzij anders aangegeven wordt met blauwe toelatingsborden. In de rest van Europa mag je wél inhalen, tenzij anders aangegeven wordt met verbodsborden”. Van den Bergh pleit voor een harmonisering van de borden en een aanpassing van de regels aan die van de andere EU-lidstaten bij de herziening van de Wegcode. “Ons land is een transitland”, aldus Van den Bergh. “Duidelijkheid voor de buitenlandse chauffeurs zal ongetwijfeld de verkeersveiligheid ten goede komen.”
Daarnaast wil de verkeersspecialist van CD&V het inhaalverbod bij regenweer verstrengen. Voor vrachtwagens van meer dan 7,5 ton is het bij neerslag altijd verboden om in te halen op de autosnelwegen. “Laat het inhaalverbod ook gelden voor vrachtwagens van meer dan 3,5 ton en niet alleen voor die van 7,5 ton. Zo zijn àlle vrachtwagens gelijk voor de wet”, stelt Van den Bergh voor.
Het CD&V-Kamerlid pleit ten slotte ook voor meer sensibilisering via de dynamische infoborden boven de snelwegen. “ Het is niet altijd duidelijk wanneer men spreekt over ‘neerslag’. Via de dynamische borden kan duidelijk gemaakt worden dat het regent en dat het inhaalverbod van kracht is, “ vindt Van den Bergh.
Bron: http://www.standaard.be/cnt/dmf20160809_02417974
Eigen mening:
Toch eindelijk eens iemand die de huidige verkeerssituatie in België nog eens goed aankaart. In heel Europa gelden dezelfde regels rond inhalen, maar België moet hier weer de uitzondering op zijn. Er moet eens snel werk gemaakt worden van aanpassingen van de wegcode, zodat deze net als in de rest van Europa afgestemd is op de Europese wetten. Je kan in dit land niet door een straat rijden zonder vijftig verschillende verkeersborden te zien staan, geen wonder dat buitenlanders er niet meer aan uit kunnen. Als men in België één derde van de verkeersborden zou wegdoen, dan staan er nog altijd te veel. In dit land kan je niet rustig en voor je plezier met de auto rijden, anders dan bijvoorbeeld in Duitsland of Frankrijk waar alles veel beter geregeld is.