Na Brexit: economische activiteit in het Verenigd Koninkrijk op laagste niveau sinds 2009
De beslissing van het Verenigd Koninkrijk om de Europese Unie te verlaten, heeft geleid tot een "dramatische terugval" van de economische activiteit in het land, de sterkste daling sinds de financiële crisis. Dat blijkt althans uit de zogenaamde PMI-index, die maandelijks peilt bij inkoopmanagers in het VK. De PMI-index is de eerste concrete indicator voor de Britse economie sinds het referendum van 23 juni.
De index zakte in juli tot 47,7 punten, het laagste peil sinds april 2009. Een score lager dan 50 wijst op een krimp van de activiteit. In juni stond de index nog op 52,4 punten.
De daling is ook groter dan verwacht. Zowel in de industrie als in de dienstensector was er een verslechtering merkbaar. Orders worden geannuleerd en projecten uitgesteld of afgeblazen. Enig lichtpuntje is de export, die aantrekt als gevolg van de goedkopere pond.
Volgens hoofdeconoom Chris Williamson van onderzoeksbureau Markit, dat de rondvraag deed, is de lagere score "op één of andere manier toe te schrijven aan de Brexit". En hij wijst erop dat het ergste nog moet komen, want ook de vooruitzichten in bijvoorbeeld de dienstensector maakten een flinke duik.
Analisten, benaderd door de BBC, vrezen dat het Verenigd Koninkrijk afstevent op een recessie.
Bron: De Morgen (22/07/2016)
http://www.demorgen.be/buitenland/n...-2009-bd0d07ad/
Mijn mening: Ik had dit verwacht, als je uit de EU stapt, heeft dit zeker en vast economische gevolgen voor dat land. Ik hoop dat er veel landen zijn die dit nu zien en die beseffen dat ze nu best wel bij de EU kunnen blijven. De EU kan steun bieden in moeilijke tijden aan landen die tot de EU behoren. Dit is één van de voordelen als je behoort tot de EU. Natuurlijk zijn er ook nadelen aan het lidmaatschap van de EU, zoals bepaalde regels die je moet opvolgen, maar ik ben er toch nog van overtuigd dat de voordelen doorwegen ten opzichte van de nadelen. Verder hoop ik ook dat België tot de EU blijft, aangezien ik niet denk dat België nog zonder de EU kan.