Enkele post bekijken
Oud 26th May 2016, 14:00
Sofie.DeWolf Sofie.DeWolf is offline
Registered User

Doodstraf herinvoeren?

De voorgaande reacties kan ik zeker begrijpen. Toch ben ik er wel voor te vinden om de doodstraf in te voeren bij extreem zware feiten waarbij men zeker weet dat de veroordeelde ook de dader is. Een seriemoordenaar, zware kinderverkrachter ... verdienen het in mijn ogen niet om hetzelfde beboet te worden als een dief. Er is wereldwijd een groot tekort aan plaatsen in gevangenissen. Dit leidt tot het vrij rondlopen van personen die eigenlijk vast zouden moeten zitten. Is dit dan zo correct? Daarom kan ik mij wel vinden in het toepassen van de doodstraf bij de zwaarst gepleegde feiten. Want hoe graag we het tegendeel ook horen, het karakter van mensen kan je niet veranderen. Er zullen mensen zijn die van gedrag veranderen door een gevangenisstraf of therapie, maar de 'zwaarste mannen' zullen nooit van gedrag veranderen. Het bevel geven aan de politie om te schieten om te doden wanneer verdachten zich met geweld verzetten vind ik er wel over gaan. Hierbij proberen de verdachten zich voornamelijk te verdedigen. Dat is menselijk, dat is natuurlijk.
Samengevat ben ik geen tegenstander van de doodstraf, maar ik vind wel dat het enkel toegepast mag worden bij zware criminelen die geen spijt betuigen en nooit zullen veranderen.
Met citaat antwoorden