Hoewel online shoppen wereldwijd nog maar zes procent van de totale winkelmarkt bezet, is het aan een fikse opmars bezig. Vooral omdat we denken dat we online de beste koopjes kunnen doen. Helaas blijkt dat dik tegen te vallen.
Meer dan 24.000 producten, zowel online als in de 'echte' winkel verkrijgbaar, werden vergeleken in het wereldwijde onderzoek van MIT in Boston. In totaal ging het om 56 winkelketens in tien landen. En het resultaat is slecht nieuws voor wie verknocht is aan online shoppen: de prijzen verschillen op het internet nauwelijks van die in de winkels. In 72 procent van de gevallen waren ze zelfs precies gelijk. "De meeste winkels hebben één prijs voor een product, ongeacht de locatie of de koper", concludeert prof. Alberto Cavallo, die het onderzoek leidde. "Het is zo dat het internet niet heeft geleid tot meer prijsdifferentiatie, maar dat door de toenemende transparantie juist vaker dezelfde prijzen worden gehanteerd."
Grote onlinewinkels die geen levensechte shops hebben, denk maar aan Amazon of Ebay, werden in het onderzoek niet opgenomen, maar volgens Cavallo maakt dat weinig verschil. "Er bestaan vele vergelijkingssites waarop zowel producten van pure onlinewinkels als van ketens zoals Carrefour en Marks& Spencer staan. Die moeten met elkaar concurreren, dus zullen die prijzen niet zo veel verschillen."
Bron: Jammer maar helaas: online shoppen is niet voordeliger. Opgehaald van De Morgen:
http://www.demorgen.be/mode/jammer-...liger-bccd60fb/
Mening:
Volgens bovenstaand onderzoek is er nauwelijks een prijsverschil te bespeuren tussen producten die je online koopt en producten die je (gewoon) in de winkel koopt.
Naar mijn mening moet hier een belangrijke kanttekening bij worden gemaakt. Het gaat immers enkel om winkels die zowel een online-shop als ook een 'levensechte winkel' hebben. Grote onlinewinkels werden hierbij buiten beschouwing gelaten. Bijgevolg vind ik dat het onderzoek toch enigszins een vertekend beeld geeft. Volgens mij kunnen onlinewinkels, die geen 'echte winkel' hebben, immers wel producten tegen een voordeliger tarief aanbieden. Ze kunnen producten, zonder 'tussenstations', rechtstreeks verkopen wat een kostenvermindering met zich meebrengt die ze bijgevolg ook aan de consument kunnen geven. Hierdoor is online shoppen volgens mij steeds populairder aan het worden.
Het prijsverschil tussen beide aankoopopties zal weliswaar niet zo groot zijn, maar toch zijn er toch enkele voordelen aan verbonden. Wanneer je online winkelt leg je immers met enkele muisklikken een product in je winkelmandje. Het is m.a.w. tijdsbesparend. Wat de overige kosten betreft, vind ik de twee aankoopopties compenserend. Wanneer je naar een échte winkel rijdt, heb je logischer wijze vervoerskosten. Wanneer je online winkelt, zal je vaak verzendkosten moeten betalen.